Mode- og livsstilsbranchen skal ride med på den bæredygtige bølge
Topcheferne i landets største virksomheder har sat ansvarlighed og bæredygtighed øverst på agendaen i 2019. DM&T’s CSR-chef håber, at mode- og livsstilsbranchens virksomheder følger trop og udnytter de fordele og strategiske muligheder, der ligger heri.
Social og økonomisk ansvarlighed står øverst på dagsordenen i de allerstørste danske virksomheder. Det viser en undersøgelse, Finans har foretaget blandt landets 24 største virksomheder. 18 ud af de 20 virksomheder, der har svaret, fortæller, at de vil øge fokus på bæredygtighed i 2019, mens de to tilbageværende vil fastholde et højt niveau som følge at et væsentligt forøget fokus i 2018.
De 20 virksomheder, der har deltaget i Finans’ undersøgelse, er enige om, at bæredygtighed er godt for forretningen og peger på reduktion af energiforbrug og ressourcer samt risikominimering som de vigtigste bevæggrunde for at prioritere ansvarlighed.
”Generelt tror jeg på, at en god forretning er en bæredygtig forretning. Vores stærke finansielle resultat sammen med vores øgede fokus på bæredygtighed viser netop, at der ikke behøver at være en modsætning mellem de to,” siger CEO i Carlsberg, Cees t’Hart til Finans.
Livsstilsbranchen bør følge trop
Det giver rigtig god mening, at topcheferne øger deres fokus på ansvarlig virksomhedsadfærd, hvis man spørger Dansk Mode & Textils CSR-chef, Pia Odgaard. Hun har siden 1995 arbejdet med virksomheders samfundsansvar og ved, hvorledes virksomheder kan styrke deres forretning ved at arbejde strategisk med ansvarlighed.
”Det er ganske enkelt godt for forretningen at agere ansvarligt. Man kan opfatte bæredygtighed som en trebenet taburet; de tre ben er økonomi, miljø og mennesker. Hvis der er balance mellem de tre ben, står taburetten stabilt og vælter ikke; det samme gælder for en forretning. Hvis man vil fremtidssikre sin virksomhed, er man nødt til at interessere sig for alle tre områder og arbejde strategisk med indsatsen," siger Pia Odgaard.
”Det er en strategisk beslutning at sætte gang i den ansvarlige omstilling. Der vil være arbejdsgange, der skal ændres, men det er indsatsen værd, fordi du styrker virksomhedens konkurrenceevne,” uddyber hun og henviser til tiltagende politisk pres og de skiftende krav, som virksomheden møder fra forbrugere, kunder og ikke mindst investorer.
Hun har et håb om, at små og mellemstore virksomheder i livsstilsbranchen vil lade sig inspirere af de store virksomheder. De internationale retningslinjer gælder for alle virksomheder, men forventningerne til indsatsen afhænger af virksomhedens størrelse.
”Jeg håber, at SMV’erne – også i livsstilsbranchen - vil følge i de stores fodspor og sætte ansvarlighed øverst på dagsordenen. Det valg du foretager nu, bliver definerende for din virksomheds overlevelsesevne i fremtiden. Det gælder uanset, hvilken branche man befinder sig i,” uddyber Pia Odgaard.
Hvis det er svært at vurdere, hvor man skal starte, har Pia Odgaard er godt råd:
”Det er afgørende, at virksomhederne følger de internationale retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd. Det sætter struktur på arbejdet og letter indsatsen betydeligt. Derfor har Dansk Mode & Textil udarbejdet en overskuelig vejledning, som sikrer, at du får styr på fundamentet,” afslutter CSR-chefen.
DM&T's ni gode grunde til ansvarlig virksomhedsadfærd
- Du er på forkant med regulering og lovgivning, som er på vej. Nogle EU-lande har allerede lavet særlovgivning på områder inden for samfundsansvar, som kan komme til at virke som en form for handelshindring
- Med styr på samfundsansvaret kan du i kraft af din egen indsats imødekomme de mange skiftende kundekrav, så du sparer både kræfter og ressourcer
- Du har mulighed for at øge din konkurrenceevne. Nogle af de mest veldrevne virksomheder i vores branche udtaler, at det har været helt afgørende for deres forretning, at de tidligt startede med at arbejde med bæredygtighed, da de ellers slet ikke ville have været i stand til at konkurrere på verdensmarkederne
- Risikominimering, du ved hvad du har med at gøre, og du håndterer virksomhedens evt. negative indvirkninger
- Du kan kommunikere, hvorledes du er med til at bidrage til en bæredygtig udvikling
- Medarbejdere er stolte af at være med en del af en virksomhed, som har styr på sit samfundsansvar. Du kan tiltrække de bedste hoveder og fastholde dem
- Du kan til enhver tid fremlægge dokumentation for din virksomheds risikohåndtering, hvilket får større og større betydning for både kunder og investorer; dvs. at du er med til at skabe transparens om udfordringer og hvorledes I håndterer dem
- Du er på forkant med politikeres og forbrugeres stigende pres for fokus på bæredygtighed
- Hvis du vil være sikker på, at der er ressourcer nok til, at du kan drive din forretning i fremtiden, vil det være en god idé at begynde at tænke i en ressourcestrategi nu