Modebranchens nye bæredygtighedsværktøj - galt eller genialt?
Modeverdenen har fået et nyt værktøj til at måle industriens aftryk og bæredygtighedsgrad. Store brands har allerede taget redskabet til sig, men ikke alle er lige begejstrede.
Modebranchen har fået endnu et redskab til at måle de skridt, der bliver taget mod en bæredygtig modeindustri, skriver Fashion Forum. Det drejer sig om den europæiske nonprofitorganisation MADE-BYs netop lancerede måleinstrument MODE-Tracker.
Læs også: H&M og M.I.A. sammen i den gode genbrugssags tjeneste
Organisationen, der udelukkende beskæftiger sig med at forbedre bæredygtighed og sociale forhold i den globale modeindustri, har skabt MODE-Tracker til at dokumentere modebranchens bæredygtige tiltag. Med værktøjet er det altså muligt for forbrugere såvel som resten af industrien at se virksomheders CSR-relaterede resultater – gode som dårlige.
Innovativt tiltag eller irriterende overflødighed?
Der er dog ikke helt enighed om måleværktøjets betydning for branchen, selvom store brands, heriblandt G-Star, allerede har taget redskabet til sig:
”Udover at give os et komplet overblik over vores styrker og svagheder i vores tilgang til bæredygtighed, så er MODE-Tracker også blevet et strategisk redskab, i forhold til hvordan vi kan forbedre indsatsen på området”, siger Corporate Responsibility Director for G-Star, Frauke Bruinsma, til Fashion Forum.
Læs også: Grøn forretningsrapport: det går fremad
Lederen af projektet NICE, Jonas Eder-Hansen, er dog mere skeptisk over for den nye måleenhed:
”Vi har egentlig ikke brug for flere initiativer eller nye værktøjer, men mere brug for at samtænke de mange eksisterende. Det er allerede en jungle for brands og forbrugere at finde rundt i, og endnu et vil kun forvirre mere end gavne”, siger han til Fashion Forum. Han tilføjer dog også, at han glæder sig til at se hvorvidt værktøjet kan opnå en høj anvendelsesgrad i branchen og at han vil følge udviklingen tæt.
-CHM