Nudging øger salget af økologiske varer

Salget af økologisk grisekød kan øges med op til 36,8 procentpoint, når skilte fortæller, at det er produceret i Danmark, og at kunderne samtidig får info om økologiens merværdi. Det viste ét ud af flere eksperimenter, Økologisk Landsforening har lavet i samarbejde med Coop og iNudgeyou.

20.12.2021

CSR.dk

Et skilt, der siger ”Dansk økologi”. Og et klistermærke på gulvet, som viser, at en økologisk gris har næsten dobbelt så meget plads som en frilandsgris og over tre gange mere plads end en konventionel.

Nudger man forbrugerne sådan, øger det salget af økologisk grisekød. Det viser et eksperiment Økologisk Landsforening har lavet i samarbejde med Coop og virksomheden iNudgeyou. Eksperimentet blev gennemført i fem Coop-butikker i uge 45-48.

Dansk Økologi-skiltet og gulvklæbet betød et mersalg af økologisk grisekød på 19,8 procentpoint i supermarkederne og 36,8 procentpoint i discountbutikkerne i forhold til testbutikker uden nudging.

Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, påpeger, at kombinationen af budskabet om dansk økologi og gulvklæbet ”virker overraskende godt”.

”Det virker, at man minder kunderne om, at den økologiske vare også er dansk. Samtidig bestyrker gulvklæbet dem i, at de har truffet det rigtige valg. Da det økologiske kødsalg generelt er ret lille, ser jeg et stort potentiale i at vise eller skrive, at kødet er produceret i Danmark,” siger Thomas Roland.

Øko-info ved hyldekanten virker
Helle Bossen er chefkonsulent i Økologisk Landsforenings markedsafdeling. Hun forklarer, at iNudgeyou på basis af butiksobservationer, forbrugerinterview og litteraturstudier har identificeret en række adfærdsbarrierer, der står i vejen for at flere forbrugere vælger økologisk grisekød og økologisk frugt og grønt. Derudover har de testet flere konkrete løsninger på, hvordan barriererne kan nedbrydes.

Blandt barriererne er, at forbrugerne mangler konkret viden om fordelene ved at købe økologi. Derfor blev der gennemført et eksperiment, hvor der blev sat citronformede hyldesvirpere ved de økologiske citroner. På dem stod: ”Når du vælger økologisk, sparer du dig selv for pesticider - så kan du også bruge skallen”.

I discountbutikkerne med hyldesvirpere ved de økologiske citroner var salget 8,4 procentpoint højere end i kontrolbutikkerne.

Læs også: Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

”Det er positivt at få dokumenteret, at så simpelt et greb som at informere om økologiens konkrete fordele i købssituationen, kan få flere forbrugere til at vælge økologiske varer. Det giver detailhandlen og de økologiske virksomheder en oplagt mulighed for at øge det økologiske salg,” siger Helle Bossen.

Økologisk lyninspiration løfter salget
Blandt barriererne for at købe økologi er også, at forbrugerne mangler inspiration til at sammensætte grønt tilbehør. I testbutikker fik forbrugerne derfor inspiration til en nem, lækker øko-salat med tre ingredienser på skilte og hyldeforkanter. Samtidig blev de økologiske solsikkekerner flyttet ind i frugt- og grøntafdelingen i én butik. Det førte til hele 91,8 procentpoints stigning i salget af økologiske solsikkekerner i forhold til kontrolbutikkerne.

Det markante tal vækker stor nysgerrighed hos Thomas Roland fra Coop, fordi kunderne ofte ikke ved, hvad de skal spise, når de handler i butikkerne.

”De har brug for den overraskende inspiration, der kan give dem ideer til nye retter i indkøbssituationen. Derfor er der et stort potentiale i at visualisere helt simple hverdagsopskrifter på den måde,” siger han og nævner, at kunder, der går op i grønne og sunde varer typisk også lægger meget økologi i indkøbskurven.

Helle Bossen påpeger, at eksperimenterne har vist, at der fortsat er et stort potentiale for at øge salget af økologiske fødevarer, og at resultaterne kan bredes ud til mange andre varegrupper.

Eksperimenterne er udført i et projekt støttet af Svineafgiftsfonden og Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

Download rapporten bag butikseksperimenterne her

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

28.03.2025CSR.dk

Offentlige bygherrer vil bruge færre nye råstoffer

27.03.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

OVERSHOOT DAY 2025

27.03.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vedvarende energi hos Lübech Livings leverandører er ikke en tilfældighed

27.03.2025Troldtekt A/S

Sponseret

Nyt showroom i Aarhus: Oplev karakterfulde Troldtekt akustikløsninger – og interiør fra otte andre brands

26.03.2025CSR.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025CSR.dk

Nemmere at klare opgaven med producentsansvar

25.03.2025CSR.dk

I Sønderjylland lever drømmen om grønne flyrejser

24.03.2025CSR.dk

Pantkop i Aarhus er en succes – nu udvides systemet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online