Ny guide om tekstilcertificeringer på vej
Mængden af certificeringer inden for modebranchen er forvirrende for forbrugerne. Tænketank udvikler i øjeblikket en ny guide.
Modebranchen har efterhånden så mange certificeringer inden for miljø og socialt ansvar, at det er blevet umuligt at overskue, hvis man som forbruger gerne vil handle bæredygtigt.
Hen mod slutningen af i år kan forbrugerne dog få hjælp af en ny guide, som tænketanken Tekstilrevolutionen er i gang med at udvikle. Guiden skal forklare de forskellige certificeringer og give forbrugere og forhandlere mulighed for hurtigt at forstå, hvad en given certificering dækker over og lover. Det fortæller børsen.dk.
Læs også: Modebranchen skal ned på halvdelen af nuværende udledninger
“Der findes utroligt mange certificeringer – om det er Oeko-tex, ISO eller IMAS (certificeringer i bæredygtighed mm., red.). Det er en jungle uden lige. De er meget forskellige i kvalitet, og det er jo fuldstændig forvirrende for forbrugerne at finde ud af,” siger Nicholas Mohr Krøyer, der rådgiver virksomheder i bæredygtighed ud fra Erhvervshus Hovedstaden og som har været med til at certificere virksomheder med bl.a. Svanemærket, EU-Blomsten, GreenKey og C2C til børsen.dk
Alligevel virker en certificering ofte for virksomhederne, som ifølge Nicholas Mohr Krøyer tit oplever et mersalg, når de kan bruge et eller flere af de mange stempler og mærker til at kommunikere deres bæredygtighedsindsats.
Henriette Pieszak, som ejer "Tomorrow' Denim", har siden 2016 arbejdet med bæredygtighedscertifikaterne Svanemærket og EU-Blomsten. Med 12 medarbejdere i hele virksomheden, er der ikke en separat afdeling at skyde den slags arbejde videre til. Hun giver i børsen.dk tre gode råd videre til andre virksomheder. Let omskrevet lyder de: kend din forretning og vælg en certificering, der passer til det produkt, du har; opsøg hjælp - her kan Miljømærkning Danmark være et godt bud; og sørg for at være tæt på og have egen kontakt med producenter og leveranødrer.