Nyt EU-projekt skal bringe alternative proteiner i forbrugernes søgelys
Hvordan kan vi udvide antallet af både animalske og plantebaserede proteinkilder til gavn for både klimaet og sundheden? Det sætter EU-projektet LIKE-A-PRO spot på i løbet af de næste 4 år
Proteiner er meget mere end kød og bælgfrugter.
Det har mange forbrugere allerede fået øjnene op for, og der er lige nu en stor forbrugerinteresse for såkaldte 'alternative proteiner': Det vil sige proteiner, som ikke nødvendigvis er animalsk producerede, men kommer fra eksempelvis planter, havet eller mikrobielle kilder.
Den stigende forbrugerinteresse er en forudsætning for, at europæernes kostvaner fremover kan blive både sundere og mindre klimabelastende. Men de alternative proteiner er stadig nicheprodukter, og der er behov for en større indsats for at 'mainstreame' kategorien, så endnu flere får adgang til nye produkttyper, proteinkilder, smagsvarianter og teksturer med alternative proteiner.
Læs også: For kun halvdelen af indkøbere flugter ESG-mål med forsyningskædestrategi
Derfor har EU søsat projektet LIKE-A-PRO, hvor centrale repræsentanter for hele værdikæden er gået sammen i indsatsen for at udbrede alternative proteiner og gøre dem mere kendte og tilgængelige for alle befolkningsgrupper – unge såvel som gamle.
Der skal både nationale kampagner til, som skal øge bevidstheden om de bæredygtige proteinkilder, men også udvikles nye produkter.
7 alternative proteinkilder
• Rapsfrø
• Melorm
• Krill
• Mikrobiel
• Svampe
• Fermenteret mycelium
• Ærter
I alt forventer folkene bag projektet at udvikle 16 nye produkter med ingredienser fra 7 bæredygtige proteinkilder, som formår at forbedre både smag og konsistens, så de nye alternativer kan vinde bredere frem.
Danske bidrag
Fra vegne af Danmark deltager Food & Bio Cluster Denmark sammen med 41 andre europæiske partnere fra i alt 17 landet. Klyngeorganisationen skal blandt andet lede kommunikations- og formidlingsindsatsen, såsom udvikle en landsdækkende kampagne i 2024, såvel som sikre brugerinddragelse og give input til en kvalitativ kortlægning af området.
Britt Sandvad, der er Senior Innovation Manager og skal lede klyngens deltagelse i LIKE-A-PRO-projektet, glæder sig over, at også danske virksomheder nu får adgang til ny viden og nye ingrediensmuligheder:
”Når vi aktivt arbejder på at udvide viften af alternativer til de traditionelle proteinkilder, tiltrækker vi også nye og flere forbrugerne. Det betyder også nye forretningsmuligheder for vores danske virksomheder, og derfor er det vigtigt, at vi har dem med hele vejen i processen. Dét giver LIKE-A-PRO-projektet os et helt unikt afsæt for”, fortæller hun i en pressemeddelelse.