31.01.2023 | Klima, miljø og energi
Nyt EU-projekt skal bringe alternative proteiner i forbrugernes søgelys
Hvordan kan vi udvide antallet af både animalske og plantebaserede proteinkilder til gavn for både klimaet og sundheden? Det sætter EU-projektet LIKE-A-PRO spot på i løbet af de næste 4 år
Forbrugerinteressen for alternative proteiner er stigende, og der er brug for at udvikle flere og bedre produkter til at matche efterspørgslen. Billedtekst. Foto: Yulia Grigoryeva/123RF
Proteiner er meget mere end kød og bælgfrugter.
Det har mange forbrugere allerede fået øjnene op for, og der er lige nu en stor forbrugerinteresse for såkaldte 'alternative proteiner': Det vil sige proteiner, som ikke nødvendigvis er animalsk producerede, men kommer fra eksempelvis planter, havet eller mikrobielle kilder.
Den stigende forbrugerinteresse er en forudsætning for, at europæernes kostvaner fremover kan blive både sundere og mindre klimabelastende. Men de alternative proteiner er stadig nicheprodukter, og der er behov for en større indsats for at 'mainstreame' kategorien, så endnu flere får adgang til nye produkttyper, proteinkilder, smagsvarianter og teksturer med alternative proteiner.
Læs også: For kun halvdelen af indkøbere flugter ESG-mål med forsyningskædestrategi
Derfor har EU søsat projektet LIKE-A-PRO, hvor centrale repræsentanter for hele værdikæden er gået sammen i indsatsen for at udbrede alternative proteiner og gøre dem mere kendte og tilgængelige for alle befolkningsgrupper – unge såvel som gamle.
Der skal både nationale kampagner til, som skal øge bevidstheden om de bæredygtige proteinkilder, men også udvikles nye produkter.
7 alternative proteinkilder
• Rapsfrø
• Melorm
• Krill
• Mikrobiel
• Svampe
• Fermenteret mycelium
• Ærter
I alt forventer folkene bag projektet at udvikle 16 nye produkter med ingredienser fra 7 bæredygtige proteinkilder, som formår at forbedre både smag og konsistens, så de nye alternativer kan vinde bredere frem.
Danske bidrag
Fra vegne af Danmark deltager Food & Bio Cluster Denmark sammen med 41 andre europæiske partnere fra i alt 17 landet. Klyngeorganisationen skal blandt andet lede kommunikations- og formidlingsindsatsen, såsom udvikle en landsdækkende kampagne i 2024, såvel som sikre brugerinddragelse og give input til en kvalitativ kortlægning af området.
Britt Sandvad, der er Senior Innovation Manager og skal lede klyngens deltagelse i LIKE-A-PRO-projektet, glæder sig over, at også danske virksomheder nu får adgang til ny viden og nye ingrediensmuligheder:
”Når vi aktivt arbejder på at udvide viften af alternativer til de traditionelle proteinkilder, tiltrækker vi også nye og flere forbrugerne. Det betyder også nye forretningsmuligheder for vores danske virksomheder, og derfor er det vigtigt, at vi har dem med hele vejen i processen. Dét giver LIKE-A-PRO-projektet os et helt unikt afsæt for”, fortæller hun i en pressemeddelelse.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.