12.04.2018 | Supply chain
Olam lancerer ’net-positiv’ supply chain-strategi
Fødevareproducenten Olam har søsat en bæredygtighedspolitik for sit produktions- og indkøbsarbejde, der grundlæggende skal ’genopfinde landbruget’ således at virksomheden giver mere tilbage, end den tager ud.
Olams supply chain-strategi indebærer, at virksomheden vil give mere tilbage, end man tager ud af fødevare- og afgrødesystemer.
Det er ikke længere nok bare ikke at gøre skade, som virksomhed er man nødt til at bidrage positivt til sine omgivelser.
Sådan lyder – i korte træk – ræsonnementet fra den britiske landbrugs- og fødevarevirksomhed Olam, der netop har lanceret en ny bæredygtighedsstrategi for sin forsyningskæde af diverse råvarer. Olam Living Landscapes Policy (OLLP), som strategien hedder, skal derfor ’genopfinde landbruget’.
Læs også: Undersøgelse: Kakaoproduktion medfører udbredt skovfældning
Det centrale element ved OLLP er derfor, at den understøtter ’net-positiv’ tilgang til landbrugsforsyningskæder og naturhåndtering, der skal sikre, at Olam fremover giver mere tilbage, end den tager ud af fødevare- og afgrødesystemer.
Strategien skal gælde på tværs af alle produkter, som Olam sourcer globalt, både direkte og indirekte. Det vil sige både koncernens egne plantager og landbrug, og det omfattende tredjepartsindkøbsnetværk af fire millioner små- og storskala landmænd.
”Landbruget står ved en skillevej. Med mindre vi tager hånd om de mange miljømæssige og sociale aspekter, der påvirker vores forsyningskæder, så går det udover vores fremtidige produktion. Vi har allerede adskillige politikker og strategier på plads, men nu vi er nødt til at gå længere end til bare at gøre mindre skade, og i steder sigte efter en ’netto-positiv’ effekt for at skabe og gendanne social og naturlig kapital”, siger Group CEO for Olam, Sunny Verghese, og fortsætter:
”Vi anerkender at udgivelsen af denne strategi kun er starten på en udfordrende proces, hvor vi vil blive nødt til at bedømme vores egen forretning, påvirke et bredt netværk af landmænd, der rækker udover dem vi sourcer direkte fra, og stadig drive en levedygtig virksomhed.”
Økonomisk sikkerhed skal hjælpe naturen
Olam peger på, at baggrunden for meget ødelæggelse af natur, specielt i udviklingslandene, er ekstrem fattigdom, og derfor handler OLLP i høj grad om at skabe økonomiske fundamenter for landmændene. Eksempelvis skal arealudnyttelse planlægges og udføres, så der kan ske en forsyning af fødevarer samtidig med at vigtig natur bliver bevaret eller styrket, og at lokale økosystemer kan regenerere.
Uacceptabel udnyttelse af landområder blandt såvel Olams egne producenter som tredjepartsleverandører skal derfor ’identificeres og elimineres’, som det hedder.
Videre fremhæver Olam at ‘systemisk forandring er svær’ og at det ikke er noget, der ’sker natten over’. Derfor sætter OLLP konkrete, tidsbestemte målsætninger for forberedelsen af dels det netpositive rammeværktøj, og dels for, hvordan det skal rulles ud til både selskabets egne og tredjepartsleverandører. Rammen og strategien skal forberedes i to tempi; i 2018 og 2020.
Læs også: Nyt værktøj til ansvarlig sourcing af fødevarer og tømmer
”Vi er nødt til at tænke på hele fødevaresystemet og ikke bare det enkelte landbrug, beskrive hvordan vi måler succes og redefinere det ansvar, supply chain-aktører som vi har overfor de samfund og naturområder, hvorfra vi sourcer vores produkter”, siger Head of Corporate Responsibility and Sustainability for Olam, Dr Christopher Stewart.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Klima, miljø og energi

Trods vækst tager erhvervsgiganter vigtige skridt i klimakampen
Selv om flere af Danmarks store virksomheder viser store omsætningstal har de også formået at reducere CO2-udledningen de seneste to år. Det viser en kortlægning af Finans. Flere aktører er dog skeptiske overfor virksomhedernes samlede klimaindsats.
Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Strategi & ledelse

Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Medarbejder

Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
En ny undersøgelse viser, at danskerne er begyndt at stille skarpt på særligt arbejdsforhold i takeaway-branchen.
Strategi & ledelse

Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.