Coca-Cola og WWF taler isbjørnenes sag
En kampagne fra WWF og Coca-Cola vil sætte isbjørnenes vanskelige levevilkår på danskernes dagsorden.
Kampagnen 'Arctic Home', som WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola står bag, skal skabe donationer til WWF Verdensnaturfondens arktiske arbejde. Kampagnen kører i seks uger og fik på førstedagen morgentrafikanterne i Aarhus og København til at spærre øjnene op. Her var en flok hjemløse isbjørne nemlig sat i bybilledet for at fortælle, at der skal gøres noget nu og her, hvis isbjørnen fortsat skal have et hjem.
Læs også: Lego og WWF samarbejder om mindre CO2-udledning
De hjemløse isbjørne på Rådhuspladsen i Aarhus og uden for Hovedbanegården i København bar skilte som Isbjerg søges og Hjælp mig, mit hjem smelter. De forbipasserende kunne se de store, hvidpelsede dyr sidde på trappetrin, ligge sovende på liggeunderlag, lede efter mad i skraldespande og uddele isbjørneavisen Polar Tidende.
Der var dog ikke tale om vaskeægte isbjørne, men blot statister i lånte dragter
Den opsigtsvækkende event markerer begyndelsen på kampagnen Arctic Home, hvis formål er at skrabe penge sammen til arbejdet med isbjørne i Arktis.
Når isen i Arktis smelter, bliver isbjørnenes levevilkår meget vanskelige. Derfor er vi nødt til at gøre noget nu, inden det bliver for sent. I samarbejde med Coca-Cola har vi valgt at vække danskerne med en happening, der forhåbentligt får folk til at forstå problematikken, siger Gitte Seeberg, generalsekretær hos WWF Verdensnaturfonden.
Integreret indsats med emotionelt afsæt
Det er dog ikke kun i bybilledet, at danskerne i de næste seks uger vil møde isbjørnene. WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola Danmark har sammen med IUM og Essencius udviklet en integreret digital kampagne, der vil eksponere danskerne for isbjørneproblematikken via online og sociale medier samt i form af et tæt samarbejde med zoologiske haver.
Læs også: Coca-Cola og WWF vil redde isbjørnen
Det er emotionelle budskaber som En verden uden isbjørne og Enhver familie har ret til et hjem, der skal vække danskernes interesse for sagen og skabe de nødvendige donationer.
Her kan du læse mere om kampagnen samt donere penge til formålet.
-KLZ