På jagt efter bæredygtige iværksættere
Isproducenten Ben & Jerrys gentager successen fra sidste år og skyder jagten på unge, bæredygtige iværksættere i gang med konkurrencen Join Our Core.
Den amerikanske isproducent Ben & Jerrys er kendt for sin bæredygtige forretningsstrategi. Med gentagelsen af sidste års konkurrence, Join Our Core, søger virksomheden efter nye, unge sociale iværksættere med banebrydende bæredygtige ideer. I alt skal der findes ni af slagsen over hele Europa.
Sidste års danske vinder blev Jakob Lund og hans projekt Play 31. Play 31 arrangerer fodboldsammenkomster i Afrika, hvor folk, der har levet under borgerkrigen i Sierra Leone, mødes til sport og fællesspisning; efterfølgende overnatter tilrejsende deltagere i private hjem.
I forbindelse med turneringerne afholdes desuden workshops om blandt andet konfliktløsning og traume-healing. Turneringerne afholdes 20-30 gange årligt og skaber sammenhørighed og forsoning mellem befolkningsgrupper, der har været adskilt siden krigen.
Ben & Jerrys har selv siden stiftelsen i 1978 vægtet bæredygtighed og samfundsansvarlighed højt; de er blandt andet verdens første klimaneutrale is-producent. Derfor er konkurrencen en naturlig forlængelse af virksomhedens egen strategi og kerne.
Der er tilmelding til konkurrencen frem til 3. maj. Vinderne modtager hver især 10.000 euro, en tur til Ben & Jerrys hovedkvarter i Vermont, seks måneders rådgivning fra Ashoka og markedsføring af virksomheden på bægeret af en af firmaets nye smagsvarianter i 2014.
Du kan læse mere om konkurrencen og tilmelde dig her.