På vej mod en CSR-standard
En helt ny international standard giver virksomheder og organisationer et konkret redskab til at arbejde med bl.a. miljø og forbrugerforhold. CSR-standarden er udviklet af mere end halvdelen af de i alt 159 lande i ISO, der er verdens største standardiseringsorganisation.
Den nye standard for CSR – eller rettere SR, ISO 26000 Social Responsibility, er resultatet af mere end fem års intensivt arbejde, hvor konkrete emner som arbejdstagerrettigheder og miljø har været til debat på linje med moralske, etiske og religiøse spørgsmål. Den færdige standard er derfor et gennemarbejdet, internationalt bud på, hvad CSR er, og hvordan man kan arbejde med det i forhold til god ledelse og fair forretningsskik, menneskerettigheder, arbejdsforhold, miljøforhold, forbrugerforhold, lokal samfundsudvikling og -involvering.
ISO 26000 afspejler input og holdninger fra en bred vifte af interessenter, som har deltaget på nationalt plan med input til den internationale agenda. De har fra starten haft en ambition om, at standarden skulle kunne bruges af alle typer og størrelser af virksomheder og organisationer – og smed derfor tidligt i processen C’et for corporate væk. Et vigtigt signal om, at samfundsmæssigt ansvar er for alle.
”Vores deltagelse i udviklingen af ISO 26000 ligger helt naturligt i forlængelse af DI’s strategi om at understøtte danske virksomheders indsats inden for CSR, der er blevet et væsentlig konkurrenceparameter for mange danske virksomheder. For os har det været vigtigt, at standarden kan bruges af virksomhederne til at arbejde praktisk med CSR. Samtidig skal den kunne bruges individuelt i forhold til deres ressourcer og behov og må ikke blive en bureaukratisk spændetrøje. Vi er glade for at kunne konstatere, at ISO 26000 har tilstræbt at imødekomme disse forventninger,” siger konsulent Dorte Gram Nybroe fra DI
ISO 26000 arbejder ud fra hovedprincipperne om ansvarlighed og gennemsigtighed, der forudsætter en tæt interessentdialog. For mange virksomheder og organisationer kræver det nytænkning ”at lade andre kigge sig over skulderen”, mens andre allerede er i gang. Det gælder bl.a. for Novo Nordisk A/S, der har haft formandskabet for den danske arbejdsgruppe:
”For Novo Nordisk er samfundsansvar måden at drive forretning på. Vi har engageret os i ISO 26000-arbejdet, fordi vi gerne vil bidrage med vores erfaring om, hvad der virker, hvad der er vigtigt at fokusere på, hvor faldgruberne er og – ikke mindst - hvor vigtigt det er at samarbejde med sine interessenter,” siger Anne Gadegaard, Director, Global Triple Bottom Line Management, Novo Nordisk A/S.
Fra dansk side deltager repræsentanter fra Dansk Standard, industrien, myndigheder, forbrugere, arbejdstagere, NGO’er samt forsknings- og uddannelsesinstitutioner.
ISO 26000 forhandles endeligt på plads på et afsluttende internationalt møde i København den 17.-21. maj 2010, der afholdes i samarbejde med Dansk Standard og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Efter planen udgives standarden sidst på året.