30.03.2022 | Kommunikation
Podcast: CSR-kommunikation med Line Schmeltz Dam
Indhold fra partner Hvad er dette?
Strategisk kommunikation med fokus på CSR og samfundsansvar har ændret sig markant i løbet af de sidste 10 år. Før troede virksomhederne ikke, at forbrugerne var interesserede i emnet. Nu ved de fleste, at CSR-kommunikation er et must!
Line Schmeltz Dam er Docent på DMJX og gæst i podcasten Bæredygtig Business, hvor vært Steffen Max Høgh afdækker, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. Dagens emne er kommunikation, og hvordan du som virksomhed rammer kunder og medarbejdere med de helt rigtige budskaber inden for strategisk CSR.
Line Schmeltz Dam besluttede sig i 2009 for at skrive en Ph.d. om det strategiske perspektiv på CSR. Hun så, at flere og flere virksomheder arbejdede med CSR, men ikke fortalte om det, fordi de ikke troede, forbrugerne var interesserede i emnet. Oveni det syntes virksomhederne, at det var et svært emne at kommunikere.
Da Line gik i gang, fik hun tilmed at vide, at det ikke var det klogeste valg at skrive Ph.d. om, fordi det nok var ”noget af en døgnflue”. Men det var dengang. Nu er strategisk kommunikation omkring CSR og bæredygtighed et must. Ikke kun overfor kunder, men i særdeleshed også overfor medarbejdere. For det betyder i stigende grad meget for især de yngre og nyuddannede medarbejdere, hvad deres arbejdsplads gør for bæredygtighed og CSR.
Det handler blandt andet om kommunikere et budskab, de kan forstå. At de virksomheder, der lykkes bedst, er dem, der udvikler decideret undervisningsmateriale, som bliver distribueret på f.eks. skoler og gymnasier og at de virksomheder, der bruger CSR i alle afdelinger og uddanner medarbejderne internt, er dem, der lykkes bedst. I podcasten kommer vi også ind på strategiske partnerskaber, branding, communities, sundhedsinitiativer og Corporate Volunteering.
Lyt til Podcasten her: https://soundcloud.com/baredygtigbusiness/s6e4-csr-kommunikation-med-line-schmeltz-dam
Klima, miljø og energi

Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Omstilling til fremtiden med Peter Hesseldahl
Steffen Max Høgh taler med journalist, fremtidsforsker og forfatter Peter Hesseldahl om, hvordan vi redder verden.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: ”Klimataler” – med Rune Kier
Hvordan bliver du bedre til at kommunikere dit grønne budskab, formulere dig skarpt og tydeligt med størst kraft og indvirkning, og hvordan får du mennesker til at følge dig i tykt og tyndt? Steffen Max Høgh interviewer forfatter & antropolog Rune Kier.
Indhold fra partner