PR-bureauer vil ikke arbejde for klima-benægtere
Flere store PR-bureauer vil ikke længere arbejde for kunder, der benægter menneskeskabte klimaforandringer.
Flere af verdens største PR-bureauer er kommet med en offentlig udmelding om, at de ikke længere vil arbejde for kunder, som benægter menneskeskabte klimaforandringer, skriver journalisten.dk.
Udmeldingen kommer i kølvandet på offentliggørelsen af en undersøgelse lavet af The Guardian og The Climate Investigations Center.
Læs også: Aftale om ny grøn klimafond
Flere bureauer har ikke svaret
Lise Westphal, der er direktør og partner i det danske PR-bureau Primetime, som er et af de største PR-bureauer i Danmark, finder de store internationale bureauers beslutning interessant og positiv. Alligevel hæfter hun sig ved, at en stor del af de adspurgte bureauer i undersøgelsen ikke har villet svare.
De har sikkert set det som klogest at holde kæft, fordi de enten allerede har nogle af de her virksomheder på kundelisten, eller fordi de gerne vil holde en kattelem åben til dem. Der er ingen tvivl om, at PR-industrien har været en stor spiller i for eksempel store internationale olieselskabers forsøg på at obstruere lovgivning for at nedbringe CO2-udledning, siger hun.
Dansk bureau tager afstand fra klimabenægtere
Det danske PR-bureau Geelmuyden Kiese har også en politik om ikke at arbejde for kunder, som benægter, at klimaforandringerne er menneskeskabte.
I Geelmuyden Kiese formidler vi ikke information på vegne af vores kunder, der ikke er dokumenteret og verificerbar. Det er i strid med vores værdier. Af samme grund besluttede vi tilbage i 90'erne, at vi ikke vil arbejde for tobaksindustrien. Efter FN's seneste klimarapport er det eftertrykkeligt slået fast, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Information, som bestrider dette, vil vi ikke bidrage med at formidle, skriver direktør Morten Hofgaard Jørstad i en mail til Journalisten.
Læs også: Københavns Lufthavn bliver klimacertificeret
Svarer næsten til at være holocaust-benægter
Hos Primetime har de ikke været ude for at skulle føre kampagne for nogen, der ikke tror på de menneskeskabte klimaforandringer.
Vi har ikke en decideret politik om, at vi ikke arbejder for klima-benægtere, for det er ikke en problematik, vi har haft inde på livet. Vi vurderer de enkelte kundecases fra sag til sag, siger Lise Westphal til Journalisten og fortsætter:
For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde. Og benægtelse af menneskeskabte klimaforandringer med de videnskabelige beviser, der er på bordet i dag - svarer jo næsten til at være holocaust-benægter, siger hun.
-SSM