06.11.2014 | Kommunikation
Svanemærket er en god investering
En ny undersøgelse fra Nordisk Ministerråd viser, at virksomheder opnår mange fordele ved at svanemærke produkter og serviceydelser.
Om Svanemærket
Svanemærket har eksisteret siden 1989 i de nordiske lande.
Et af de særlige kendetegn ved Svanemærket er, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til svanemærkede produkter fastsættes.
I løbet af fem år er udvalget af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark fordoblet.
Torsdag den 6. november kan Svanemærket fejre 25 års fødselsdag. I de 25 år, Svanemærket har eksisteret, har forbrugerne i Norden haft mulighed for at gøre forbruget mere miljøvenligt på en overskuelig måde. Og denne mulighed er kommet både forbrugere, miljø og virksomheder til gavn.
Jeg er glad for at se, at der kommer stadig flere svanemærkede produkter på hylderne, så vi nu er oppe på over 8.000 produkter. Virksomheder kan se fordelen ved at have et miljømærke på deres produkter og tjenester, som mange forbrugere går efter. Jeg håber, at endnu flere virksomheder vil få øjnene op for, at det kan betale sig at svanemærke deres varer, siger miljøminister Kirsten Brosbøl i en pressemeddelelse.
Læs også: Svanemærket. 25 år for miljø og mennesker
En ny undersøgelse fra Nordisk Ministerråd konkluderer, at det er en god investering for virksomheder at være svanemærket. I undersøgelsen peger flere virksomheder på, at Svanemærket er med til at generere innovation, øge kundernes interesse, reducere ressourceforbruget og gøre det nemt at kommunikere virksomhedens miljømæssige arbejde.
I Danmark findes svanemærkede produkter inden for 46 forskellige grupper lige fra sæbe og legetøj til svanemærkede serviceydelser som rengøring, trykkeri og hoteller. Men ifølge Kirsten Brosbøl skal Svanemærket udbredes endnu mere:
Rigtig mange forbrugere kigger allerede efter svanen, når de skal købe rengøringsmidler, vaskepulver eller plejeprodukter. Til gengæld er det langt fra alle, der ved, at en lang række andre produkter også kan findes i svanemærkede udgaver, og at hele butikker kan blive udstyret med svanen. Den viden skal vi have udbredt, så vi kan sætte endnu mere skub i efterspørgslen på miljømærkede varer og den grønne omstilling, siger Kirsten Brosbøl.
-KLZ
Klima, miljø og energi

Dansk selskab knækker koden til lagring af klimavenlig strøm
Det danske selskab European Energy har opfundet en metode, hvorigennem man kan lagre klimavenlig strøm fra vedvarende energikilder. Metoden kaldes en ”game changer” i energipolitikken.
Medarbejder

Møbelforretning sætter socialt udsatte i arbejde
Møbelvirksomheden 3R Kontor, som sælger brugte kontormøbler, har hjulpet sociale udsatte ind på arbejdsmarkedet. Resultaterne har fået to studerende på socialrådgiveruddannelsen til at skrive afsluttende opgave om virksomhedens metoder.
Klima, miljø og energi

Ny rapport peger på biogas til tung transport
Biogas kan forventes at blive et billigere og mere klimavenligt brændstof til tung transport end flydende biobrændstoffer. Det konkluderer en ny rapport fra Ea Energianalyse og SDU.
Supply chain

Global modegigant opjusterer sine bæredygtighedsambitioner
Den franske modegigant Kering lancerer en ny etape af sin bæredygtighedsstrategi. Strategien tager tidligere mål til nye højder, hvilket betyder, at virksomheden bl.a. vil reducere sine miljøpåvirkninger på tværs af hele forsyningskæden.
Klima, miljø og energi

Danmark får sin første bæredygtige børnehave
Svendborg Kommune har bygget Danmarks første bæredygtige børneinstitution. Flere bæredygtige institutionsprojekter i Københavnsområdet og i Nordjylland er under opsejling.
Samfund

Nyt partnerskab vil genanvende byggeaffald til nybyggerier
Et nyt partnerskab mellem private virksomheder og det offentlige skal skabe nye standarder for genanvendelse af byggeaffald til nybyggerier. Håbet er, at projektet kan bane vej for en dansk eksportsucces til eksempelvis Kina.