25.10.2010  |  Kommunikation

Tør du stå ved dine fejl?

Konferencen, ”Hvad kommer efter greenwash”, handler om, hvordan virksomheder bliver bedre til at undgå greenwash i markedsføring og øvrig kommunikation. Konferencen afholdes i februar, og arrangørerne søger virksomheder, som tør stå frem og fortælle om dilemmaer i virksomhedens kommunikation.

Alle virksomheder har en historie - på godt og ondt, men de fleste taler kun om de gode sider. Folkene bag konferencen: ”Hvad kommer efter greenwash?” er gået på jagt efter virksomheder, der tør stå frem og fortælle andre kommunikationsansvarlige, marketingansvarlige, bæredygtighedsansvarlige og deres eksterne rådgivere på bureauerne om de dilemmaer, de har og har haft ved planlægning af budskaber om deres virksomheds eller organisations miljøindsats. De må gerne være kommet ud på den anden side med et særlig godt resultat som de vil vise frem, men det væsentlige ved indlæggene er, at der deles ud af erfaringer i forløbet, så man ikke nøjes med at klappe sig selv på skulderen eller pudse sin egen glorie. Formålet er at etablere et åbent diskussionsforum.

Her handler det om ærlighed
”Mange virksomheder vil helst udelukkende fokusere på deres positive historier og feje resten ind under gulvtæppet. Men man kan lære meget mere af sine fejl og ved at dele sine reelle udfordringer med andre ligesindede”, udtaler Ann Charlott Lade, nordisk marketingchef i InterfaceFLOR. ”Det ligger jo i vores dna som marketing- og kommunikationsfolk at fremhæve det positive, uanset hvor lille en del det reelt udgør af helheden, men vi er nødt til at lægge disse gamle dårlige vaner af os og udvikle nye og anderledes kommunikationsformer, som er baseret på fakta og dækker hele billedet”. ”Det er ikke så nemt som det lyder. Og det er derfor vi gerne vil etablere et forum, hvor det kan diskuteres fordomsfrit, hvordan vi kan gøre, både på startkonferencen og bagefter i branchespor og andre grupperinger.”

InterfaceFLOR har taget initiativ til konferencen om, hvordan der skabes mere transparent kommunikation, så man kan komme den omfattende greenwash til livs. Der arbejdes i øjeblikket på at få medarrangører til konferencen i skikkelse af brancheforeninger og sammenslutninger, der har et ønske om at støtte deres medlemsvirksomheder i at praktisere transparent og troværdig kommunikation og dermed komme greenwash til livs.

Konferencen:
Konferencen er for dem, der tager miljø, bæredygtighed og kommunikation seriøst og har modet til gå nye veje. Dem er der efterhånden mange af i Danmark, så der forventes en del deltagere. Den finder sted 11. februar 2011 i København.

Udover de fire cases fra virksomheder og organisationer, der vil dele deres erfaringer og dilemmaer med andre, kommer der talere fra både Danmark og udlandet, som hver især kan præsentere synsvinkler på kommunikation, miljø og bæredygtighed. Talerliste og program offentliggøres inden for et par uger, oplyser arrangørerne.

Efter selve konferencen kan der etableres workshops i branchespor og andre aktiviteter – alt efter hvad deltagerne beslutter sig for at gøre på konferencen. Der er ikke lagt en masterplan for hvad der skal ske efter konferencen fra arrangørside, bortset fra at opfordre til at der sker noget, der peger i retning af en mere transparent virksomhedskommunikation. Den sidste del af konferencen drejer sig om at lægge fremtidsspor, styret af konferencier Tania Ellis.

Konferencen afholdes som et non-profrit-arrangement, så prisen kan holdes omkring på et minimum, nemlig 995 kr. + moms.

Hvis du vil dele dine erfaringer
Virksomheder, som vil dele erfaringer og dilemmaer er meget velkomne til at henvende sig til InterfaceFLOR, Ann Charlott Lade på 3525 6267 eller til Lars Ludvigsen fra PR-Partner, der er med til at arrangere.

Om arrangøren
InterfaceFLOR er verdens største producent af tæppefliser og en rollemodel for virksomheder pga. sin miljøindsats, hvilket bl.a. kan ses af placeringen som nummer 1 på Globescans liste over de mest miljørigtige virksomheder. InterfaceFLOR har et erklæret mål om ikke at belaste miljøet negativt, hvilket skal realiseres senest i 2020. ”Mission Zero” kaldes det.
-KPE

Mere fra Kristina

Kristina Øby Pedersen

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere