07.01.2020 | Klima, miljø og energi
Case: Tivoli i front med bæredygtighed
Indhold fra partner Hvad er dette?
Forlystelsesparken i København har arbejdet med bæredygtighed siden 1996 og er klar til at dele ud af sine succeser - og det modsatte - i klimapartnerskabet for service, it, rådgivning og turisme.
Tivolis adm. direktør Lars Liebst er glad for at være med i regeringens klimapartnerskab service, it, rådgivning og turisme. DIBusiness har stillet ham en række spørgsmål om medlemsskabet:
Hvordan ser Tivoli på klimapartnerskabet?
- Der er meget godt at sige om klimapartnerskaber. Partnerne kan lære af og inspirere hinanden, og når man løfter i flok, kan man typisk også klare mere. Typisk vil der også være særlige kompetencer og ekspertviden til rådighed, der kan skabe større fremdrift, siger Lars Liebst.
Har I forslag til partnerskabet?
– Vi kan jo i hvert fald bidrage med erfaringer fra de mange bæredygtighedsinitiativer vi har og har haft i Tivoli siden 1996. Der er både succeser og det modsatte, og man kan lære noget af det hele.
Hvor langt kan klimapartnerskabet nå inden februar/marts?
– Det vil jeg ikke gisne om.
Hvad gør I selv for at begrænse CO2-udledningen?
- Tivoli har i mere end 10 år arbejdet med at reducere energiforbruget og i lige så lang tid, har vi købt grøn strøm. Vi arbejder også med at begrænse kørsel i Haven mest muligt, og vi bruger el-køretøjer, hvor det er muligt i den daglige drift.
Senest har vi igangsat en lang række initiativer vedrørende bæredygtige måltider. Her indgår problematikker om madspild. Tivolis genbrugsbægerordning, der har eksisteret siden 1998, er velkendt, og så er alle nye byggerier naturligvis efter standarder, der gør bygningerne så klimaneutrale som muligt.
Har Tivoli tiltag, der kan inspirere uden for Danmark?
– For eksempel de bæredygtige måltider. Her er Tivoli frontløber i branchen.
Er der behov for, at regeringen ændrer loven for at gøre turistbranchen grønnere?
- Ikke nødvendigvis. De bedste og mest bæredygtige initiativer er som regel dem, der opstår ad frivillighedens vej, siger Tivolis adm. direktør Lars Liebst.
Læs blogpost på DI's hjemmeside her.
Denne artikel er en del af temaet I fokus: madspild
Klima, miljø og energi

Grib chancen: Bliv del af startup-miljø for CO2-jægere
Der er brug for nye løsninger, hvis Danmark skal indfri ambitiøse klimamål. Det nye startupmiljø GreenUp Accelerator har pladser til iværksættere, der har en CO2-plan. Hurtig tilmelding giver ekstra fordele.
Indhold fra partner
Samfund

”Vildt indgribende”: Nyt EU-forslag kan handlingslamme virksomhedsledelserne
Dansk Industri er rystet over indholdet af en ny rapport, der kan få EU-kommissionen til radikalt at ændre ledelsen af alle virksomheder. Det kan lamme erhvervslivet, mener DI og en lang række eksperter i selskabsret.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
”Danske virksomheder vil have gode og værdiskabende regler om bæredygtighed”
Køen af villige deltagere i DI´s nye udvalg for bæredygtighed var lang. 24 personer fra vidt forskellige virksomheder er nu sat sammen med Annemarie Meisling, Senior Director for bæredygtighed og Corporate Affairs i Chr. Hansen som formand.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Dansk eksport fortrænger 7 gange Danmarks totale CO2e-udledning
Danske teknologier kan skære 1.500 mio. tons af EU-landenes CO2 udledning indenfor vedvarende energi, proces, bygning og vandstyring. Globalt er potentialet endnu større, og derfor bakker DI helhjertet op om regeringens nye strategi for global klimaindsats.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Hvordan griber iværksættere FN’s Verdensmål an?
At nå i mål med FN’s Verdensmål har været på agendaen siden 2015, hvor de blev vedtaget på FN’s topmøde. Danske virksomheder har taget opgaven til sig, og særligt iværksættere har meldt sig på banen med innovative løsninger og nytænkning af eksisterende rammer.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dårligt forberedt Per Vers fik stående klapsalver i DI
Rapperen Per Vers opsummerede i en ni minutter lang freestylerap, hvad 21 virksomheder på to år har lært om at gøre filantropi til forretning gennem strategisk arbejde med FN’s Verdensmål. Til stående klapsalver.
Indhold fra partner