07.01.2020  |  Klima, miljø og energi

Case: Tivoli i front med bæredygtighed

Indhold fra partner Hvad er dette?

Forlystelsesparken i København har arbejdet med bæredygtighed siden 1996 og er klar til at dele ud af sine succeser - og det modsatte - i klimapartnerskabet for service, it, rådgivning og turisme.

Tivolis adm. direktør Lars Liebst er glad for at være med i regeringens klimapartnerskab service, it, rådgivning og turisme. DIBusiness har stillet ham en række spørgsmål om medlemsskabet:

Hvordan ser Tivoli på klimapartnerskabet?
- Der er meget godt at sige om klimapartnerskaber. Partnerne kan lære af og inspirere hinanden, og når man løfter i flok, kan man typisk også klare mere. Typisk vil der også være særlige kompetencer og ekspertviden til rådighed, der kan skabe større fremdrift, siger Lars Liebst.

Har I forslag til partnerskabet?
– Vi kan jo i hvert fald bidrage med erfaringer fra de mange bæredygtighedsinitiativer vi har og har haft i Tivoli siden 1996. Der er både succeser og det modsatte, og man kan lære noget af det hele.

Hvor langt kan klimapartnerskabet nå inden februar/marts?
 – Det vil jeg ikke gisne om.

Hvad gør I selv for at begrænse CO2-udledningen?  
- Tivoli har i mere end 10 år arbejdet med at reducere energiforbruget og i lige så lang tid, har vi købt grøn strøm. Vi arbejder også med at begrænse kørsel i Haven mest muligt, og vi bruger el-køretøjer, hvor det er muligt i den daglige drift.

Senest har vi igangsat en lang række initiativer vedrørende bæredygtige måltider. Her indgår problematikker om madspild. Tivolis genbrugsbægerordning, der har eksisteret siden 1998, er velkendt, og så er alle nye byggerier naturligvis efter standarder, der gør bygningerne så klimaneutrale som muligt.

Har Tivoli tiltag, der kan inspirere uden for Danmark?
– For eksempel de bæredygtige måltider. Her er Tivoli frontløber i branchen.

Er der behov for, at regeringen ændrer loven for at gøre turistbranchen grønnere?
- Ikke nødvendigvis. De bedste og mest bæredygtige initiativer er som regel dem, der opstår ad frivillighedens vej, siger Tivolis adm. direktør Lars Liebst.

Læs blogpost på DI's hjemmeside her

Denne artikel er en del af temaet I fokus: madspild

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere