Toms chokoladefabrik lancerer ny CSR-strategi
Ny CSR-strategi hos Toms Group skal give større transparens for kunderne, bedre uddannelse til de ghanesiske farmere og større indtjening til virksomheden.
Nu kan forbrugerne for første gang følge chokoladebønnens vej fra farmeren i Ghana til lækkert chokolade på forretningernes hylder. Toms Group lancerer et nyt markant stempel, der indeholder en QR kode, så forbrugeren kan scanne sig til mere viden om leverandørerne og produkterne.
Chokoladeproducenten Toms vil med sit nye luksusbrand A Xoco og sit seneste tyske opkøb ekspandere og indtage nye markeder. Her spiller virksomhedens satsning på CSR og åbenhed om produktionsprocesserne ind. Adm. direktør Jesper Møller siger til csr.dk, at arbejdet med at forbedre processerne har været med til at højne chokoladebønnernes smag:
De færreste interesserer sig for CSR
Smag betyder alt for forbrugerne. CSR er ikke et aspekt, ret mange forbrugere går op i. Vi har alligevel valgt at arbejde intensivt med CSR og er en af de virksomheder i branchen, som er længst fremme på området. Vi tror, CSR får voksende betydning i fremtiden.
Toms Group har sammen med forskere på KU Life udviklet en metode, så kakaobønnernes fermenteres på en ny måde, og det har forbedret bønnernes smag. Virksomheden har også indført et særligt stempel på kakaosækkene, så bønnernes vej fra farmeren til fabrikken kan følges.
Forberedelse af CSR-strategi
Jesper Møller fortæller, at virksomheden har arbejdet med CSR og forberedt den nye CSR-strategi gennem adskillige år:
Da vi gik i gang for fem-seks år siden, besluttede vi at tage til Ghana for at finde ud af, hvad der var op og ned på det hele. Kakaobønner vokser i regnskoven, og vi køber kakao fra 4.800 farmere, så i starten var der meget at få styr på. Det er blevet min kæphest at vide så meget om kakaoproduktionen, at jeg på ethvert tidspunkt uden forberedelse kan sætte mig ind i et tv-studie og forklare, hvordan det hele hænger sammen. Og nu er vi klar til også at give forbrugerne mulighed for at følge med ved hjælp af QR-koder, som forbrugerne kender og er vant til at bruge.
Jesper Møller har selv været i Ghana adskillige gange for at få indsigt i leverandørkæden:Den tætte kontakt til kakaofarmerne har sat os i gang med at udvikle såvel kakaobønnerne som de lokale områder, farmerne bor i. Vi har bidraget med malarienet, et antal drikkevandsbrønde og et it-center. Vores tre mål er: fuld sporbarhed, fuld skolegang og fuld udrulning af en bæredygtig produktion, siger den administrerende direktør.
Danida, Ibis og Life, Københavns Universitet, har været samarbejdspartnere i projektet.