Tre liter rent vand-kampagne bygger nu brønde i Uganda

Fem hurtige spørgsmål til Marianne Frisenvang fra Coca Cola om Kildevæld-kampagnen '3 liter rent vand'. I år går overskuddet fra kampagnen for første gang til brønde i Uganda.

I år donerer Kildevæld og '3literrentvand'-kampagnen nye brønde til Uganda..

13.05.2013

CSR.dk

Typisk vandhul i Afrika, hvor kvinder og børn henter vand. De nye brønde skal ændre på det forhold..

Coca-Cola og Kildevæld gennemfører på fjerde år kampagnen '3 liter rent vand' i samarbejde med Røde Kors. Når man køber en flaske Kildevæld, støtter man kampagnen, som Marianne Frisenvang, brand activation manager hos Coca-Cola, er ansvarlig for.

I starten af juni skal hun til Uganda for at se den første brønd, som de indsamlede penge er blevet brugt til. Seks yderligere brønde er på vej i Uganda. De tidligere år er pengene fra '3 liter rent vand' brugt på at etablere brønde og hygiejnekampagner i Kenya og Sydsudan.

Marianne Frisenvang fra Coca-Cola er på vej til Uganda for at se den første brønd, som '3 liter rent vand-kampagnen' har gjort det muligt at etablere..

Hvorfor udviklede I kampagnen '3 liter rent vand'?   
'3 liter rent-vand kampagnen' sigter efter at give Kildevælds forbrugere mulighed for at donere vand til mennesker i Afrika, der ikke har samme lette adgang til rent vand, som vi har i Danmark. Det har været vigtigt for os, at det skulle være enkelt at donere vand via vores projekt. Kampagnen er derfor enkel: Hver gang man køber en flaske Kildevæld, donerer man automatisk tre liter rent vand til Afrika.

Det er en  let og enkel måde, hvorpå vores forbrugere kan være  med til at støtte en god sag uden at skulle foretage sig andet end at købe en flaske Kildevæld.  Før kampagnen blev sat i gang  spurgte vi vores forbrugere, om du syntes, det var en god ide med en sådan kampagne, og tilslutningen var stor og meget positiv.

Hvad får Kildevæld selv ud af kampagnen? 
De konkrete resultater er det faktum, at vi til dato har doneret over 340 millioner liter rent vand til Afrika i perioden 2010 til 2012. Kildevæld var allerede før kampagnens start et stærkt varemærke, og vi kan se, at '3 liter rent vand kampagnen' har været med til yderligere at differentiere Kildevæld fra de øvrige konkurrenter. Såvel virksomheden, forbrugerne som kunderne har modtaget kampagnen meget positivt.

Hvorfor har I valgt Røde Kors som samarbejdspartner?
Røde Kors er en troværdig og professional partner, der via sine erfaringer med vandprojekter i Afrika sikrer, at de mange liter vand som doneres via Kildevælds program kommer frem og ubeskåret går til modtagerne i de Afrikanske lande, vi indtil nu har doneret vand i.

Hvordan mærker den lokale befolkning konkret kampagnen?
Jo flere penge, vi samler ind via salg af Kildevæld, jo flere brønde kan vi bygge. Det gode ved programmet er, at Røde Kors har stor erfaring med disse typer programmer. Vi nøjes ikke med at bygge brøndene, vi sikrer også, at der oprettes en brøndkomite i forbindelse med hver brønd og, at der gennemføres hygiejneprogrammer, der lærer befolningen om basal hygiejne som for eksempel håndvask.

Det er almindeligt, at virksomheder jævnligt skifter samarbejdspartner, hvor længe vil Kildevæld fortsætte med denne kampagne?
Vi tager hvert år tager stilling til, om den skal videreføres. Kampagnen kører foreløbig på fjerde år, og vi er meget tilfredse med den. 

Læs mere om kampagnen her

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

08.11.2024CSR.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

10.09.2024CSR.dk

Jo mere bæredygtighed, jo mindre risiko for skandaler

10.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvert Ton Tæller.

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

11.11.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus