Tre liter rent vand-kampagne bygger nu brønde i Uganda
Fem hurtige spørgsmål til Marianne Frisenvang fra Coca Cola om Kildevæld-kampagnen '3 liter rent vand'. I år går overskuddet fra kampagnen for første gang til brønde i Uganda.
Coca-Cola og Kildevæld gennemfører på fjerde år kampagnen '3 liter rent vand' i samarbejde med Røde Kors. Når man køber en flaske Kildevæld, støtter man kampagnen, som Marianne Frisenvang, brand activation manager hos Coca-Cola, er ansvarlig for.
I starten af juni skal hun til Uganda for at se den første brønd, som de indsamlede penge er blevet brugt til. Seks yderligere brønde er på vej i Uganda. De tidligere år er pengene fra '3 liter rent vand' brugt på at etablere brønde og hygiejnekampagner i Kenya og Sydsudan.
Hvorfor udviklede I kampagnen '3 liter rent vand'?
'3 liter rent-vand kampagnen' sigter efter at give Kildevælds forbrugere mulighed for at donere vand til mennesker i Afrika, der ikke har samme lette adgang til rent vand, som vi har i Danmark. Det har været vigtigt for os, at det skulle være enkelt at donere vand via vores projekt. Kampagnen er derfor enkel: Hver gang man køber en flaske Kildevæld, donerer man automatisk tre liter rent vand til Afrika.
Det er en let og enkel måde, hvorpå vores forbrugere kan være med til at støtte en god sag uden at skulle foretage sig andet end at købe en flaske Kildevæld. Før kampagnen blev sat i gang spurgte vi vores forbrugere, om du syntes, det var en god ide med en sådan kampagne, og tilslutningen var stor og meget positiv.
Hvad får Kildevæld selv ud af kampagnen?
De konkrete resultater er det faktum, at vi til dato har doneret over 340 millioner liter rent vand til Afrika i perioden 2010 til 2012. Kildevæld var allerede før kampagnens start et stærkt varemærke, og vi kan se, at '3 liter rent vand kampagnen' har været med til yderligere at differentiere Kildevæld fra de øvrige konkurrenter. Såvel virksomheden, forbrugerne som kunderne har modtaget kampagnen meget positivt.
Hvorfor har I valgt Røde Kors som samarbejdspartner?
Røde Kors er en troværdig og professional partner, der via sine erfaringer med vandprojekter i Afrika sikrer, at de mange liter vand som doneres via Kildevælds program kommer frem og ubeskåret går til modtagerne i de Afrikanske lande, vi indtil nu har doneret vand i.
Hvordan mærker den lokale befolkning konkret kampagnen?
Jo flere penge, vi samler ind via salg af Kildevæld, jo flere brønde kan vi bygge. Det gode ved programmet er, at Røde Kors har stor erfaring med disse typer programmer. Vi nøjes ikke med at bygge brøndene, vi sikrer også, at der oprettes en brøndkomite i forbindelse med hver brønd og, at der gennemføres hygiejneprogrammer, der lærer befolningen om basal hygiejne som for eksempel håndvask.
Det er almindeligt, at virksomheder jævnligt skifter samarbejdspartner, hvor længe vil Kildevæld fortsætte med denne kampagne?
Vi tager hvert år tager stilling til, om den skal videreføres. Kampagnen kører foreløbig på fjerde år, og vi er meget tilfredse med den.