Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Et partnerskab mellem Unilever og UN Women vil komme kønsstereotypiske portrætteringer i reklamer til livs. Flere store virksomheder som Facebook, Google og Microsoft har tilsluttet sig alliancen.

Det skal være slut med stereotype fremstillinger af køn i reklamer, mener en række store, globale virksomheder. .

21.07.2017

CSR.dk

Dagligvareproducenten Unilever er gået sammen med FN-organisationen UN Women med det formål at komme kønsstereotyper til livs i reklamer, skriver Sustainable Brands. Partnerskabet har fået navnet Ustereotypisk Alliance, og flere store virksomheder har tilsluttet sig, herunder Facebook, Alibaba, AT&T, Google, Microsoft og Twitter.

Ustereotypisk Alliance blev etableret for konkret at henvende sig til ledere over hele verden og på tværs af virksomheder og industrier, for på den måde at gøre noget ved den måde køn bliver stereotypiseret gennem marketing og reklamer.

”Stereotyper reflekterer nogle dybt indlejrede idéer om feminisme og maskulinitet. Negative og underminerende forestillinger om kvinder og piger er en af de største barrierer for kønslighed, og vi er nødt til at gøre noget for at ændre de stereotype forestillinger, hvor end de forekommer”, siger adm. direktør for UN Women, Phumzile Mlambo Ngcuka, til Sustainable Brands. Hun tilføjer:

”Annoncer og reklamer er i særdeleshed magtfulde og derfor gode steder at tage fat for at ændre opfattelser og påvirke sociale normer. UN Women er glade for at alliere sig med betydningsfulde industrigiganter for at udfordre og avancere den måde, hvorpå kvinder bliver repræsenteret i reklameverdenen”, siger hun.

Kvinder er kun kloge i tre procent af reklamerne
Ifølge Unilevers direktør for marketing og kommunikation, Keith Weed, handler det ikke kun om god morale, når reklamer skal blive mere kønsnuancerede. Det er også bedre branding og sælger bedre, når virksomheder viser mange forskellige former for femininitet og maskulinitet.

Konklusionen kommer fra en nylig Unilever-undersøgelse. Undersøgelsen viste, ifølge Sustainable Brands, at 40 procent af de adspurgte kvinder på ingen måde kunne relatere til de kvinder, de ser i de fleste reklamer. Undersøgelsen viste også, at 50 procent af de analyserede reklamer – på tværs af brands og lande – viste et negativt eller forældet kvindebillede, mens kun tre procent af reklamerne viste kvinder, der var kloge eller sjove.

”Der er sket fremskridt i vores branche, men ikke fremskridt, der er store nok. Vores arbejde er ikke færdigt og vellykket, før vi aldrig mere ser en reklame, der underminerer eller begrænser kvinder og mænds rolle i samfundet”, siger Keith Weed til Sustainable Brands.

Læs også: Fortsat fremskridt for Unilevers bæredygtige vækst

Ustereotypisk Alliances første møde var i juni ved Cannes Lions Festival, hvor der blev diskuteret strategier for det videre arbejde. Alliancen blev lanceret et år efter Unilevers eget initiativ mod kønsstereotyper, der handler om at alle Unilevers brands verden over udelukkende skal være nuanceret i sin fremstilling af køn i reklamer.

-CHM

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

19.04.2024CSR.dk

Fædre i finanssektoren tager mere barsel

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

Jobmarked

Se alle

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

22.04.2024

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus