Virksomheder lægger grønne varer i indkøbskurven
Grønne indkøb bliver prioriteret højt blandt klimaprofessionelle i private virksomheder og offentlige organisationer. Det viser en ny undersøgelse fra Klimapanelet. Men respondenterne peger også på en række udfordringer, når det grønne kreditkort bliver svunget.
Danske virksomheder og organisationer har fået øjnene op for, at grønne indkøb både gavner miljøet og er en gevinst for økonomi og omdømme. Den tendens bekræftes i en undersøgelse foretaget blandt Klimapanelets medlemmer. Således svarer 67 procent, at deres organisation foretager grønne indkøb. Mere end halvdelen angiver, at de ofte eller altid stiller grønne krav, når der skal købes ind og tilsvarende har mere end halvdelen grønne indkøbsstrategier.
De populære grønne indkøb
De grønne indkøb som hitter mest blandt de adspurgte er tryksager og kontorartikler, it og elektronik, samt grønne energiprodukter. At netop tryksager og kontorartikler er populære undrer ikke Knud-Erik Larsen, administrerende direktør hos KLS Grafisk Hus.
Vi oplever stor efterspørgsel på vores grønne produkter og den tendens har jeg stor tiltro til vil fortsætte i de kommende år, siger han til Klimapanelets nyhedsbrev.
Knud-Erik Larsen fortæller endvidere, at KLS grønne profil og brede udbud af klima- og miljøcertificerede produkter er blevet et meget vigtigt konkurrenceparameter. Det understøttes af undersøgelsen, som viser, at kundekrav for over en fjerdedel af de adspurgte er en vigtig drivkraft når Klimapanelets medlemmer foretager grønne indkøb.
Fakta
OM UNDERSØGELSEN:
Undersøgelsen er gennemført som en web-survey blandt 143 af klimapanelets medlemmer medio december 2011.
OM KLIMAPANELET:
Klimapanelet er et webbaseret netværk, hvor danske klimaprofessionelle har mulighed for at hente inspiration til deres arbejde, samt dele deres viden og udfordringer med andre medlemmer. Klimapanelet har eksisteret siden sommeren 2011 og initiativtagerne bag Klimapanelet er DONG Energy og Mandag Morgen.
Behov for flere grønne produkter og viden
Selvom flere danske organisationer og virksomheder er kommet langt med grønne indkøb, viser Klimapanelets undersøgelse også, at mange indkøbsansvarlige står overfor en række udfordringer, når der skal handles ind. Blandt andet peger flere af klimapanelets medlemmer på, at udbuddet af grønne varer og serviceydelser simpelthen ikke er stort nok.
Desuden viser Klimapanelets undersøgelse, at der mangler viden omkring grønne indkøb. Ifølge et af Klimapanelets medlemmer Jacob Zeuthen, miljøchef hos Dansk Erhverv og næstformand for Forum for Bæredygtige Indkøb, er der både i de offentlige og private organisationer behov for øget overblik, dialog og kompetence på det grønne indkøbsområde. Jakob Zeuthen tror der kan skabes fremskridt på det grønne indkøbsområde, hvis vi bliver bedre til at evaluere vores nuværende indkøbspolitikker og får skabt en bredere dialog omkring de udfordringer og barrierer, som den grønne indkøbspolitik står overfor.