04.06.2020  |  Strategi & ledelse

Zalando kræver bæredygtighedsevalueringer af alle partnere

Med krav om at alle, der sælger på deres platform, skal bæredygtighedsevaluere sig selv, tager Zalando et nyt, stort skridt i sin CSR-strategi. Dansk Mode & Tekstil anerkender udfordringer for især SMV'erne, men råder til at man kommer i gang uanset hvad.

Også i modebranchen har coronakrisen ført til diskussioner af, om man kan bruge krisen som anledning til, at tage fat på den gennemgribende forandring de fleste er enige om, at branchen har brug for. Centrum for alle de diskussioner er bæredygtighed.

Den skal der mere af. Det ved Europas største e-handelsplatform, Zalando, godt. Som en del af virksomhedens do.More-strategi for bæredygtighed, har man forpligtet sig til i løbet af fem år at skrue op for deres etiske og miljømæssige standarder og kun arbejde med partnere, der lever op til dem.

Læs også: Global Fashion Agenda opfordrer modebranchen til at komme grønnere ud på den anden side af krisen

Derfor kaster Zalando sig nu ud i, som de første i hele branchen, at benytte et digitalt værktøj til at vurdere de mange brands på Zalando-platformen på deres indsats inden for bæredygtighed. Det bliver obligatorisk for all brands på platformen at aflevere data i værktøjet.

”Med håbet om en gennemgribende forandring af branchen vil Zalando indsamle sammenlignelige bæredygtighedsdata fra sine partnerbrands for at få en forståelse af branchens udfordringer på både individuelt og kollektivt plan,” skriver Zalando i en pressemeddelelse.

Ud fra det vil virksomheden ”… identificere trends og undersøge, hvordan der kan udvikles løsninger, som kan anvendes til at skabe meningsfyldte og varige forbedringer i samarbejde med partnerbrands”, fortsætter de.

Sustainable Apparel Coalition og Higg Co

SAC er den førende bæredygtighedsorganisation for mode-, skotøjs- og tekstilindustrien. Koalitionens 250 medlemmer over hele verden samarbejder om at udvikle Higg Index, som måler på parametre inden for social og miljømæssig bæredygtighed, identificerer områder, der skal forbedres, og muliggør den miljømæssige og sociale gennemsigtighed, som forbrugerne efterspørger. Higg Co udvikler teknologiplatformen for Higg Index.

En katalysator for branchen
Værktøjet hedder Higg BRM (BRM = Brand & Retail-modulet) og kommer fra Higg Co, som er en udløber af arbejdet i den branchedrevne samarbejds- og udviklingsorganisation, Sustainable Apparel Coalition (SAC).

Historien om dem og Higg er lang og kompliceret, men det man ganske kort kan konkludere er, at Higg-indexet er det bredest accepterede bud på en standard for, hvad bæredygtighed er i modebranchen.

Konkret vil Zalando kræve af sine partnere og sig selv ift. egne mærker, at de benytter Higg BRM til at evaluere sig selv ud fra forskellige bæredygtighedsparametre, såsom menneskerettigheder, retfærdig løn eller CO2-udledning.

“Zalandos beslutning om at kræve, at deres partnerbrands anvender Higg BRM, vil forhåbentlig virke som en katalysator for branchen, så der opnås fælles fodslag omkring udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmålinger. På den måde kan vi implementere og opnå varig forandring,” siger SAC’s administrerende direktør, Amina Razvi.

“Higg BRM vil etablere en global standard for brands og forhandlere i modebranchen, så det bliver muligt at måle og tale om bæredygtighedsresultater”, siger Director Sustainability hos Zalando, Kate Heiny.

“Vi vil for første gang have sammenlignelige data, så vi kan identificere de områder, der skal forbedres, og samarbejde om løsninger. Som uafhængig og global organisation er SAC i stand til at skabe denne nødvendige forandring i modebranchen", fortsætter hun.

Svært for SMV'er - men kom i gang 
Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Tekstil (DM&T) hilser CSR- & bæredygtighedschef Marie Busck Zalandos nye tiltag velkommen, men erkender også, at det kan blive en prøvelse for mange små og mellemstore virksomheder i branchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er omfangsrigt og stort for de mindre brands at leve op til (…) . Higg BRM beder om information om processer og data i et omfang, som de mindre brands typisk ikke vil have. Så ja, det er en stor mundfuld for mange mindre brands, men det er samtidig en mundfuld, de aldrig kommer udenom. Samtidig kommer Zalando forhåbentligt også til at tilbyde at uddanne sine partnerbrands i systemet, hvilket er en hjælp. Så sørg for at komme i gang med at arbejde systematisk med bæredygtighed, etabler processerne og start med at indhente data. Jo før, jo bedre, for kravene kommer alligevel,” siger hun.

Læs også: Partnerskab vil støtte corona-projekter

Hvor regner DM&T så med, at kravene kommer fra?

”Det, der driver mange af de adfærdsændringer, vi ser i disse år, er de store re- og e-tailers. Selv hvis det ikke er dem, så kommer der før eller siden lovgivning på området. Fra EU's side er der et meget stort fokus på tekstilbranchen. I foråret annoncerede kommissionen, at der vil komme en specifik strategi for tekstiler, som en del af den bredere handlingsplan for cirkulær økonomi. Vi vurderer, at denne meget vel kan udmønte sig i lovgivning på nogle områder for tekstilvirksomheder,” siger Marie Busck.

-EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere