22.11.2022  |  Klima, miljø og energi

Åben samarbejdsplatform vil sætte turbo på udvikling af plantebaserede fødevarer

Plantebaserede fødevarer er i høj kurs og gennem en ny samarbejdsplatform vil forskere og virksomheder gå forrest i at finde innovative løsninger, som kan udvikle nye produkter dyrket på dansk jord.

Markedet for plantebaserede fødevarer går i øjeblikket kun opad i popularitet – men hvordan sikrer man et større udvalg af velsmagende, nærende og bæredygtige plantebaserede fødevareprodukter, der også er prismæssigt attraktive for forbrugerne?

Det vil forskere og virksomheder nu sammen prøve at komme frem til gennem den åbne samarbejdsplatform Plant2Food.

Centralt for platformen står det åbne samarbejde, hvilket vil sige, at ny viden, som forskerne kommer frem til, vil være tilgængelig for alle.

Læs også: Dansk Vegetarisk Forening kårer “Årets plantebaserede supermarked” 2022

Og det er essentielt, hvis Danmark skal være førende på markedet inden for plantebaserede fødevarer, mener Claus Felby, senior vice president hos Novo Nordisk Fonden, som af denne grund også bevilger op til 200 millioner kroner til platformen over de næste fem år.

”Plant2Food skaber en unik mulighed for at bringe Danmark i front inden for udvikling af plantebaserede fødevarer og sikre, at vi for alvor udnytter det kæmpe potentiale, der allerede spirer i de danske forskningsmiljøer og virksomheder, og samtidig bygge bro til de bedste internationale eksperter på området,” siger han.

Sammen om kompleks opgave
Bag platformen står Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Wageningen University & Research i Holland samt vidensinstitutionen Food & Bio Cluster Denmark.

Som partnere i platformen får de fire universiteter adgang til de forskningsmidler, som størstedelen af bevillingen fra Novo Nordisk Fonden vil gå til.

Vigtigst af alt giver Plant2Food forskere og virksomheder et åbent rum til at udvikle projektidéer og komme hurtigere ud over stepperne, når parterne er blevet enige om et forskningsprojekt.

Læs også: En ny plantefond på 675 millioner kroner skal fremme dansk produktion af plantebaserede fødevarer

”Vi står over for en opgave, der er for kompleks til, at en enkelt forskningsgruppe eller virksomhed kan løse den alene. I Plant2Food vil vi krølle værdikæden, så både forskere og virksomheder kan få input fra uventet kant og dermed skabe løsninger, der ellers ikke ville ligge ligefor,” siger Marie Louise Conradsen, head of open innovation in science på Aarhus Universitet, hvor den nye platform bliver forankret.

Et interesseret marked
Med Plant2Food vil parterne særligt have fokus på basal viden om afgrøders egenskaber og deres funktionalitet i fødevarer.

En viden, som efterfølgende kan bruges længere oppe i værdikæden til at udvikle attraktive produkter. Hvordan den forskning skal omsættes til praksis i virksomhederne, er i høj grad noget, Food & Bio Cluster Denmark vil fokusere på.

Læs også: Ny undersøgelse: Unge vil ikke lade klimahandling være op til den enkelte

I Plant2Food vil Food & Bio Cluster Denmark nemlig fungere som bindeled mellem forskere og industri, så den forskning, der udføres på universiteterne, bliver videreformidlet til fødevareindustrien.

Og det er forskning, som branchen er meget interesseret i, fortæller direktør Lars Visbech Sørensen.

”Fødevareindustrien jagter nye, innovative løsninger inden for plantebaserede fødevarer for at imødekomme et voksende marked. For eksempel efterspørges i høj grad nye råvarer, som er dyrket i Danmark, og som kan bidrage med forbedrede smagsoplevelser,” siger han og understreger:

”Netop derfor har vi behov for forskning i nye råvarer og sortsudvikling af eksisterende proteinafgrøder, som har gode dyrkningsegenskaber i det danske klima. Et forbedret råvaregrundlag kan medvirke til, at hele den danske, plantebaserede fødevareindustri kan få en ny styrkeposition.”

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere