“Det grønne bliver en meget stor del af ens konkurrencemulighed i fremtiden"
Udover de hårdest ramte brancher, ser det ikke ud til, at pandemien har sat den grønne udvikling i stå - tværtimod.
Der er ingen tvivl om, at corona-krisen har slået de fleste virksomheder lidt ud af kurs. I logistikselskabet Frode Laursen stod det dog hurtigt klart, at pandemien ikke måtte stå i vejen for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og grøn udvikling. Virksomheden oplever at kunderne i stigende grad efterspørger løsninger på grøn transport og dokumentation på reduktioner.
Det skriver Børsen.
Andre brancher og mindre virksomheder er dog hårdere ramt. Særligt hoteller, restauranter og oplevelsesbranchen lider, og i mange tilfælde må de planlagte grønne investeringer fejes af bordet til fordel for fx lønninger.
Kigger man udover de hårdest ramte brancher ser billedet heldigvis mere optimistisk ud. En undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv i november 2020 viser, at 45 procent af organisationens medlemmer har investeret i bæredygtige tiltag indenfor de seneste tre måneder.
Læs også: EU-ministre: Grøn omstilling skal være vækstmotor efter krisen
“Når jeg kigger på min portefølje af bestyrelser og virksomheder, er det ikke et krisebillede, vi kigger på, men tværtimod vores langsigtede strategi. Det brede perspektiv på verdensmålene er stadig agendapunkter, vi har fokus på,” siger hun og noterer, at selskaberne ikke har været hårdt ramt af virusudbruddet. Men der vil være et stort element af usikkerhed de næste seks måneder, som vi skal arbejde i,” siger Mie Krog, der er professionelt bestyrelsesmedlem i en række virksomheder som Flügger, Plantorama, Imerco og sidder i repræsentantskabet hos Nykredit.
Der er en vis enighed imellem EU, USA og Kina om at klima og miljø skal spille en afgørende rolle i genopretningen af økonomierne post-corona.
Det glæder Christian Ipsen, direktør for den grønne tænketank Concito.
“Det grønne bliver en meget stor del af ens konkurrencemulighed i fremtiden”, udtaler han.
- MTN