13.01.2021 | Strategi & ledelse
“Det grønne bliver en meget stor del af ens konkurrencemulighed i fremtiden"
Udover de hårdest ramte brancher, ser det ikke ud til, at pandemien har sat den grønne udvikling i stå - tværtimod.
Der er ingen tvivl om, at corona-krisen har slået de fleste virksomheder lidt ud af kurs. I logistikselskabet Frode Laursen stod det dog hurtigt klart, at pandemien ikke måtte stå i vejen for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og grøn udvikling. Virksomheden oplever at kunderne i stigende grad efterspørger løsninger på grøn transport og dokumentation på reduktioner.
Det skriver Børsen.
Andre brancher og mindre virksomheder er dog hårdere ramt. Særligt hoteller, restauranter og oplevelsesbranchen lider, og i mange tilfælde må de planlagte grønne investeringer fejes af bordet til fordel for fx lønninger.
Kigger man udover de hårdest ramte brancher ser billedet heldigvis mere optimistisk ud. En undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv i november 2020 viser, at 45 procent af organisationens medlemmer har investeret i bæredygtige tiltag indenfor de seneste tre måneder.
Læs også: EU-ministre: Grøn omstilling skal være vækstmotor efter krisen
“Når jeg kigger på min portefølje af bestyrelser og virksomheder, er det ikke et krisebillede, vi kigger på, men tværtimod vores langsigtede strategi. Det brede perspektiv på verdensmålene er stadig agendapunkter, vi har fokus på,” siger hun og noterer, at selskaberne ikke har været hårdt ramt af virusudbruddet. Men der vil være et stort element af usikkerhed de næste seks måneder, som vi skal arbejde i,” siger Mie Krog, der er professionelt bestyrelsesmedlem i en række virksomheder som Flügger, Plantorama, Imerco og sidder i repræsentantskabet hos Nykredit.
Der er en vis enighed imellem EU, USA og Kina om at klima og miljø skal spille en afgørende rolle i genopretningen af økonomierne post-corona.
Det glæder Christian Ipsen, direktør for den grønne tænketank Concito.
“Det grønne bliver en meget stor del af ens konkurrencemulighed i fremtiden”, udtaler han.
- MTN
Klima, miljø og energi

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Samfund

World Economic Forum's Global Risks Report har længe advaret om en global pandemi
Pandemien har vist, at globale kriser kan ramme virksomheder på områder, som man ikke har taget med i sin risikovurdering. Derfor skal man i sin risikostyring fremadrettet arbejde langt mere med komplekse og strukturelle risici.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol
I langt de fleste virksomheders tilfælde skal den største mængde CO2-udledning findes i det såkaldte scope 3. “Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret", udtaler Concitos direktør, Christian Ibsen.