Bæredygtighedseksperter peger på Ørsted
Der er kommet nye navne på GlobeScan/Sustainability’s liste over bæredygtighedsfrontløbere, men virksomheder gør stadig ikke nok, på trods af at udfordringerne bliver mere og mere pressererende.
I 23 år er bæredygtighedseksperter fra hele verden blevet bedt om at nævne, minimum tre virksomheder, de synes, er førende på bæredygtighed og forretning.
I år svarede flere end 700 eksperter i 71 lande på det. Toppen af den liste er den samme stort set hvert år: Unilever nævnes af langt flest fulgt af Patagonia og Ikea. Unilever har faktisk været placeret øverst i de sidste 10 år. Ikke mindre imponerende har tæppeproducenten Interface været på listen – i år på fjerdepladsen – alle 23 år.
Fire nye virksomheder har fundet vej til listen, der i år består af 13 virksomheder: Microsoft, Ørsted, L’Oreal and Tata. Ser man på den regionale fordeling kan man se, at det er et stort og stærkt kendskab til energiselskabet i Europa, hvor 27 procent af eksperterne kommer fra, der gør udslaget.
Har du en plan eller?
Svarene i undersøgelsen giver også et fingerpeg om, hvad det er, der gør en til en beundringsværdig virksomhed. Top to på den liste er, at bæredygtighed er en del af ens forretningsmodel og -strategi, og at man har ambitiøse målsætninger og forpligter sig i forhold til verdensmål. Sidste års topscorer – at man har værdier og purpose med fokus på bæredygtighed – imponerer til gengæld signifikant mindre.
Læs mere: Grønt økonomisk skub er ikke så ligetil
Troen på virksomheder falder dog endnu engang i år, hvor kun 17 procent tror på, at virksomheder udfylder deres rolle, når det handler om at fremme bæredygtighed. Eksperterne i undersøgelsen mener, at virksomhederne sammen med regeringer og institutionelle investorer skal gøre langt mere for at tackle den voksende liste af stadigt mere presserende bæredygtighedsudfordringer.
Socialt fokus stærkere
Eksperterne, som kommer fra både virksomheder, nationale og multinationale organisationer, NGO’er, forskning og service/medier, har også peget på, hvilke bæredygtighedsemner er de vigtigste at arbejde på.
Her topper klimaforandringer, tab af biodiversitet og vand fortsat, men lige herefter ligger fattigdom og økonomisk ulighed, som efter vigende betydning ligger højere i bevidstheden hos bæredygtighedseksperter.
Med coronakrisen in mente er det ikke overraskende, at det dog er emnerne adgang til sundhedsydelser og medicin, smitsomme sygdomme og diskrimination, hvor opmærksomheden er steget mest.
Få styr på sagerne
Bæredygtighedseksperterne er også blevet bedt om at nævne op til tre områder, en virksomhed i høj grad bør arbejde med, for at kunne tilpasse sig andre systemiske chok i fremtiden. Her skiller fire emner sig væsentligt ud fra og nævnes dobbelt så meget som de øvrige.
De peger alle på at få styr på de faktorer, der kan hjælple virksomheden med at håndtere risic: ESG, nye forretningsmodeller, risikostyring og business continuity planning samt ændrede forsyningskæder.