01.03.2019 | Strategi & ledelse
B Lab og United Nations Global Compact udvikler onlineplatform for SDG-fokuseret impact
Indhold fra partner Hvad er dette?
En ny onlineplatform, som er under udvikling, vil løfte B Labs B Impact Assessment. Dermed kan virksomheder over hele verden styre deres impact i forhold til FN’s Verdensmål i januar 2020.
Takket være støtten fra B Lab Funding Partners og det tætte samarbejde med United Nations Global Comptact, vil B Lab udvikle værktøjet i løbet af 2019, så det kan lanceres i januar 2020, hvorefter det kan hjælpe virksomheder med at kortlægge næste årtis fremskridt på SDGerne.
Gennem den offentligt tilgængelige platform vil virksomheder have mulighed for at måle, sammenligne og forbedre deres performance i forhold til SDGerne og levere konkrete fremskridt på dem i 2030.
Virksomheder vil få adgang til onlineressourcer gennem platformen, så de kan forbedre deres impact og benchmarke sig på nøgleindikatorer knyttet til SDGerne og i forhold til andre, lignende virksomheder. Onlineværktøjet vil indeholde udvalgte spørgsmål fra B Labs B Impact Assessment, der er blevet koblet til SDGerne, suppleret af nye performancemålinger, der er baseret på ekspertise fra samarbejdspartneren UN Global Compact og andre rådgivere.
Læs også: Gratis workshop: B Corp Bootcamp - kom i gang med din B Impact Assessment
Som et specielt initiativ fra FN’s Generalsekretær, er UN Global Compact et opråb til virksomheder overalt om at strømline deres drift og strategier med 10 universelle principper indenfor områderne: Menneskerettigheder, arbejde, antikorruption og klima og miljø. Initiativet blev lanceret i 2000, og UN Global Compact arbejder med at guide og hjælpe virksomheder i hele verden med at forbedre deres impact på FN-mål og værdier gennem ansvarlig virksomhedspraksis.
At bygge onlineplatformen
B Lab er allerede startet arbejdet med at udvikle indholdet baseret på en kortlægning af the Center for Ethics and Social Responsibility på Leeds School of Business og University of Colorado Boulder, alle B Impact Assessments indikatorer, der er knyttet til FN’s Verdensmåls underlæggende mål og indikatorer, der er knyttet til SDG Kompasset.
Virksomheder, der er interesseret i at tage del i at indfri FN’s Verdensmål, netværk der er interesseret i at drive kollektive virksomhedshandlinger mod FNs Verdensmål eller organisationer med ekspertise i en eller flere af SDGerne er hermed opfordret til at blive advisor, contributor eller beta tester i løbet af årets udviklingsproces. Advisors vil udelukkende udvælges på baggrund af en invitation.
Hvis din virksomhed eller organisation er interesseret i at blive contributor eller beta tester, kan du klikke her og melde dig til.
Skal udvikle indsigter
Som en tilføjelse til at drive virksomhedshandlinger med denne online SDG-platform, vil initiativet yderligere hjælpe forskere med at undersøge, hvordan virksomheder kan ændre deres adfærd til at arbejde i overensstemmelse med FN’s Verdensmål.
Gennem et tæt samarbejde med B Lab, vil Academia B – et Sistema B-initiativ – lancere en forespørgsel på forskningsforslag fra det the Global South (Det globale syd?) i slutningen af 2019. Udvalgte forskere vil udfærdige et forskningsklar og anonymiseret datasæt om virksomheder sociale, miljømæssige og SDG-performance. Med støtte fra the Wharton Socail Impact Initiative, vil datasættet blive gjort tilgængelig i 2020 gennem Wharton Research Data Services på University of Pennsylvania.
Vores Funding Partners
Arbejdet er gjort muligt takket være B Labs partnere, der er gået sammen om at drive meningsfyldte virksomhedshandlinger for FN’s Verdensmål. Donorer, der støtter målet, inkluderer Emmanuel Faber, Canada's International Development Research Centre (IDRC), the Robert Wood Johnson Foundation, the Skoll Foundation, og the UK Department for International Development (DFID).
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner