Brugen af bæredygtige mærker går tilbage

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil. En af årsagerne skal findes i den uoverskuelige jungle af bæredygtighedsmærker på varer i butikkerne.

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil..

19.03.2019

CSR.dk

Selvom forbrugere er så vilde med bæredygtige produkter, at de villige til at betale mere for de produkter, der er markeret med et lille klistermærke med bogstavet Ø eller den grønne svane, så er den generelle brug af varer med bæredygtighedsmærker gået tilbage siden midten af 2016.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Det skriver Berlingske og uddyber, at det muligvis kan forklares med, at mange danskere bliver koblet af, fordi antallet af mærker er steget markant. Ifølge en analyse af mærkningsordninger i den danske detailhandel, som Dansk Erhverv har foretaget, så tilbyder de bæredygtige mærker derfor ikke længere løsninger på de voksende udfordringer.

”Forbrugere er vanemennesker. Det betyder, at danskerne i højere grad går efter enkelte stærke brands og mærker på markedet, som kan give dem vished for, at de faktisk får den bæredygtighed, de betaler for”, siger Dorte Wimmer, detail- og forbrugerekspert i Retail Institute Scandinavia til Berlingske.

Det understøttes i analysen af, at det statskontrollerede Ø-mærke topper på kendskab og dermed udgør et forbillede for andre mærker, når det kommer til efterspørgslen blandt forbrugerne.

Ifølge Dorte Wimmer er detailhandlen karakteriseret ved et utal af mærkningsordninger, der alle kan være forskellige mellem virksomhederne. Det kan som forbruger derfor være svært at forholde sig til de mange mærker, hvilket afspejler sig i købevaner samt mærkningsordningernes indvirkning og succes over for forbrugerne.

”Der er lavet studier på, at forbrugerne max. husker ti mærker – resten går i glemmebogen. Som forbruger finder man altså hurtigt ud af, hvilke mærker der fungerer for en, og hvilke man vil betale for, og vi kan også se, at forbrugerne går efter specifikke brands. Nogle mærker er bedre til at oplyse om bæredygtighed end andre, men det er klart, at jo flere mærker der er på markedet, desto mere forvirring skaber det”, siger hun til Berlingske.

Væksten forvirrer forbrugerne
En forklaring på forvirringen omkring mærkningsordningerne, som analysenotatet fremlægger, består i, at væksten i antallet af mærkningsordninger forvirrer forbrugerne så meget, at nogle vælger helt at se bort fra mærkerne, når de køber ind.

Der er i skrivende stund 60-65 mærkningsordninger i detailhandlen, som er uafhængige og kontrolleret af tredjepart. De resterende mærkningsordninger, som udgør flertallet, driver virksomheder og brancher selv i forbindelse med markedsføringen af produkterne, og de er ikke uafhængigt udviklede og kontrollerede.

Her er forbrugerkendskabet typisk lavt, og det er op til forbrugerne at vurdere mærkets kvalitet. De mange virksomhedsmærker kan forvirre og gøre det svært for danskerne at vide, hvilke mærker de skal rette sig efter. Ifølge analysen er det kun godt hver femte dansker, som finder det let at skelne uafhængige bæredygtighedsmærker fra eksempelvis virksomhedsmærker, som ikke kontrolleres af en uafhængig tredjepart.

Spørgsmålet er således, om det uoverskuelige antal af mærkningsordninger på markedet kan gøre, at en overordnet bæredygtig og miljøvenlig dagsorden ikke fremmes i en tilstrækkelig grad i detailhandlen.

Ifølge miljøpolitisk chef for Dansk Erhverv, Jakob Lamm Zeuthen, skal der udbredes en større bevidsthed om og iværksættes en handleplan af mærkningsordningerne fra virksomhedernes side, der svarer til forbrugernes behov og idealer.

”Hvad skal der til, for at mærker kan fremme dagsordenen, når det kommer til miljø og bæredygtighed? Hvad skal der til, for at der kan skabes en debat om det? Det er vigtigt for virksomhederne og forbrugerne at stille de spørgsmål”, siger han til Berlingske.

Læs også: Unge mangler tillid til modevirksomheders CSR-arbejde

På trods af faldet i varer med bæredygtighedsmærker, så viser undersøgelsen dog også, at 64 procent af danskerne stadig tillægger mærkningsordninger betydning, når de køber ind. Det er særligt ved fødevarer samt kosmetik og pleje, at forbrugerne holder et ekstra vågent øje med mærkerne.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Byer må ikke sprede sig, hvis der skal være plads til fremtiden

20.02.2025CSR.dk

Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug

20.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Votives – Et sundere og mere miljøvenligt alternativ til fyrfadslys

19.02.2025CSR.dk

Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

19.02.20252030 Builders

Sponseret

Fra Ord til Handling: En Fælles Rejse Mod en Bæredygtig Fremtid

18.02.2025BWT

Sponseret

Coffee by Storm passer på miljøet – med hjælp fra BWT

18.02.2025CSR.dk

Forskere slår fast: Genbrug er ikke nok

17.02.2025CSR.dk

Energiforsyning fra sol og vind kan blive mere robust

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart