Coop: Tjen penge på små investeringer i fødevarefirmaer
Hos Coop har man nu givet 1,7 millioner medlemmer mulighed for at investere deres penge i nye fødevarefirmaer og projekter med en fast rente på 3-4 procent.
Mange nyopstartede fødevarefirmaer kan have brug for en hjælpende pengehånd for at komme godt i gang. Det har supermarkedskæden Coop tænkt sig at hjælpe med ved at få 1,7 millioner medlemmer til at investere deres penge i gode idéer i stedet for at lade dem stå på en renteløs indlånskonto i banken, skriver Politiken.
Konkret betyder det investeringer i eksempelvis Thise Mejeri og Fejø Frugt, hvor Coop’s medlemmer bliver tilbudt en fast rente på 3-4 procent for at placere deres penge der.
Læs også: Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene
Ifølge Charlotte Skovgaard, der er direktør for det nye projekt kaldet Coop Crowdfunding, er det særdeles attraktivt for medlemmerne at være en del af deleøkonomiens nye forretningsområde frem for at have penge stående i banken, hvor renten er 0:
”Vores undersøgelser viser, at medlemmerne har en stor og stigende interesse for lokale fødevarer; de vil gerne støtte de små samfunds virksomheder, de vil gerne involvere sig. Og så er de optaget af de historier, der gemmer sig bag mange af de nye innovative fødevareproducenter, der dukker op i disse år”, siger hun til Politiken.
Med det nye projekt, der er skabt i tæt samarbejde med onlinemarkedspladsen for lån Lendino, kan forbrugerne give de fødevareprojekter, de finder interessante, toårige lån, som virksomheden så betaler tilbage med månedlige ydelser, der indeholder et renteafkast – det gælder i øvrigt uanset, om lånet er på 1.000 kr. eller 100.000 kr.
Når de to år så er gået, så har forbrugeren fået hele sit lån tilbage – inklusive den aftalte rente. Der er dog den risiko, at fødevarefirmaet kan gå konkurs i løbet af den toårige periode, så det kræver lidt is i maven.
Også mulighed for sponsorat
I en anden model har forbrugerne imidlertid mulighed for at støtte firmaer og projekter med mindre beløb i en slags sponsorat og få belønninger retur i form af vareprøver, virksomhedsbesøg eller gaver. Hver forbruger har mulighed for at bidrage med beløb helt ned til 100 kroner. Lykkedes det imidlertid ikke producenten at samle det ønskede beløb sammen, får forbrugerne deres penge tilbage.
Et af de projekter, som Coop’s medlemmer kan støtte med både lån og belønningssponsorater, er udviklingen af en ny type græsmælk. Thise Mejeri i Skive skal bruge 2,5 millioner kroner, så den økologiske landmand Torsten Wetche fra Farsø kan komme i gang med produktionen af mælk. Ifølge ham er tankegangen bag udviklingen, at køer skal æde græs, som de oprindeligt er skabt til.
Læs også: Tilfredshed med fairness i handelsinitiativ
Ifølge Politiken er de sagkyndige begejstrede over Coop Crowdfunding. Der er nemlig brug for alternativer til bankernes 0-renter, lyder meldingen fra den uafhængige prisportal Mybanker:
”Hele tanken om, at forbrugerne i fællesskab løfter og driver de gode projekter, er som taget ud af Coop’s dna. Det giver mening, og det giver frem for alt forbrugeren en mulighed for at få noget ud af sparepengene”, siger Peter Jensen, der er kommunikationschef i Mybanker til Politiken.
- EL