Copenhagen Fashion Week kører grønt med nyt samarbejde
Som en del af vejen til målet om nul CO2-udledninger i 2023, vælger Copenhagen Fashion Week at indgå samarbejde med taxaselskabet Viggo under modeugen.
Copenhagen Fashion Week har netop annonceret, at de indgår samarbejde med Danmarks grønne alternativ til taxa, Viggo, til de kommende 72 timers modeshows og industri talks.
”Når Copenhagen Fashion Week vælger et grønt alternativ til taxi, bliver Viggo blot en detalje i en uges eksponering af det ypperste indenfor dansk mode og design. Men valget er dog et afgørende signal i en større sammenhæng om, at tiden til bæredygtig forandring er kommet. Derfor er vi enormt glade for samarbejde med verdens grønneste modeuge”, siger Viggos CEO, Kenneth Herschel.
Læs også: Modeuge vil stille modeindustrien til ansvar i ny bæredygtighedsstrategi
Målet frem mod 2023 er at være 100 procent zero emission. Samarbejdet med Viggo er en del af en større eksekvering af det første trin mod målet, nemlig at reducere miljøpåvirkningen af selve modeugen. Engangsplastflasker er allerede forbudt, ligesom alle operationelle CO2-emissioner udlignes.
”Modeugen er og bliver et symbolsk omdrejningspunkt for modeverdenen og det vindue mod verden, hvor nye visioner, trends og talenter vises frem. Jeg mener derfor, at vi har et enormt potentiale til at drive forandring. Viggo er en af de tech-virksomheder, som allerede er i gang med at ændre, hvordan vi kan bevæge os i byen og en oplagt mulighed for vores gæster”, siger Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week om handlingsplanen af de 17 bæredygtighedsmål, Copenhagen Fashion Week arbejder efter og samarbejdet med Viggo.
Et køretøj for forandring
Modeugen i København er den første modeuge efter COVID-19 udbruddet og bliver en hybrid mellem fysiske aktiviteter og en digital tilstedeværelse.
Læs også: H&M topper årets Fashion Transparency Index
”Det er interessant at se Copenhagen Fashion Week tage teten i modeindustrien, når det gælder bæredygtighed, fordi jeg anser udviklingen i mode som en spejling af vores samfund. I Viggo arbejder vi for at skabe et grønt alternativ i vores sektor ved at sætte skub i bæredygtig mobilitet, dybt forankret i vores DNA som teknologivirksomhed”, siger Kenneth Herschel og fortsætter:
”De bedste løsninger opstår netop i samarbejdet om den samfundsændring, vi står over for, og derfor giver vores samarbejde netop mening på en større klinge. Gæsterne vil opleve, at de for hver tur kan se præcis, hvor meget CO2 de har sparet ved at vælge Viggo”.
- HCL