CSR-profilen: Carlsberg vil gøre emballagen bæredygtig

Responsible drinking og bæredygtig emballage er blandt de projekter, der p.t. ligger på global CSR-chef Morten Nielsens bord i Carlsberg Group.

19.03.2013

CSR.dk

Hvor kommer din interesse for CSR fra?
Den startede med en interesse fra barnsben for natur og miljø. Som barn sejlede jeg med min familie hver sommer, hvor jeg brugte meget tid på at fiske, holde udkig efter marsvin og gå på opdagelse i naturen. Jeg var kendt og berygtet i familien for at irettesætte alle, der smed affald i vandet.
Som teenager var jeg meget inspireret af Brundtland-rapporten, og da jeg tidligt i min karriere blev ansat i Unilever, blev jeg inspireret af virksomheden som frontløber i at kombinere miljø-, samfunds- og forretningsinteresser. 

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Helt klart af udfordringen i at finde en fællesnævner i de forskellige logikker, der er i en CSR-afdeling, de kommercielle afdelinger, blandt eksterne interessenter, myndigheder og NGO’er. Alle ser forskelligt på verden, men når det lykkes at få det til at gå op i en højere enhed, er tilfredsstillelsen stor.

<p>”Det er vigtigt, at alle rundt om bordet kan se, at CSR-folk bidrager til forretnings-udviklingen”</p>

Morten Nielsen, global chef for CSR, Carlsberg Group

Det seneste tilfælde, hvor jeg har haft den følelse, var i forbindelse med Carlsbergs målsætning om at skabe bæredygtig emballage. Jeg synes, at der er skabt en fælles interesse for alle interessenter – bæredygtig emballage er både billigere, bedre for miljøet og relevant for forbrugeren – så alle vinder på det. Det er vigtigt, at alle rundt om bordet kan se, at CSR-folk ikke bare gør tingene dyrere og mere besværlige, men bidrager til forretningsudviklingen.

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At være en del af et team og en virksomhed, der har håndgribelige produkter, hvilket øl jo må siges at være. Jeg har let ved at blive begejstret over et produkt; min familie og venner kan bevidne, at jeg kan tale meget om øl og de projekter, vi har. Sådan har jeg altid haft det; da jeg var i Unilever kunne jeg også tale længe om vaskepulver. Jeg tror dog, at mine omgivelser er glade for, at jeg er kommet til Carlsberg, da de fleste nok synes, at øl er sjovere end vaskepulver.

Hvad er dine væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
At forene de kommercielle interesserer med samfunds- og miljøinteresserne, hvilket kommer til udtryk på flere måder. På mit skrivebord ligger der lige nu det ovennævnte emballageprojekt; emballage udgør over 40 procent af Carlsbergs CO2-fodaftryk, som vi har et åbenlyst ansvar for at ændre. Samtidig er emballage afgørende for vores appel til forbrugerne og dermed vores kommercielle succes. At få de to faktorer til at mødes er en stor udfordring.

Et andet projekt er opdateringen af Carlsbergs CSR-mål, der bliver revideret hvert tredje år. Det er en supervigtig proces, som jeg har ansvaret for, hvor vi sætter retningen og fastlægger ambitionerne for de næste år.

Det sidste store projekt, der p.t. ligger på mit bord, er, at Carlsberg sammen med andre alkoholproducenter har forpligtet sig til at bekæmpe skadeligt forbrug af alkohol på verdensplan. I løbet af de næste fem år skal indsatsen rulles ud i hele Carlsberg-gruppen, så budskabet om ansvarligt forbrug kommer til at spille endnu tættere sammen med vores forretningsprocesser. Den første rapport om, hvordan det skrider frem, skal være klar om et år.

Hvordan arbejder du med at forankre CSR i Carlsberg?
Jeg forsøger at lytte mest muligt til kollegers udfordringer og mål i alle led af forretningen. Det er næsten altid muligt at finde fælles målsætninger og sammen tænke CSR ind i deres arbejde. Tag emballageprojektet igen; det kan godt være, at indkøbsafdelingen ikke umiddelbart tænkte, at det var et CSR-projekt, men det er det faktisk. Det handler om at lytte til, hvad de skal; reducere omkostninger, fint nok, hvordan kan vi gøre det og samtidig reducere miljøbelastningen? De to ting kan sagtens gå hånd i hånd.

Om Morten Nielsen

Tidligere job: Public Affairs- og HR-chef for Norden og Baltikum, Bacardi-Martini 2010, kommerciel chef for føde- og drikkevaredivisionen, Diversey 2007, forretningsudvikler, Unilever 2004.

Uddannelse: Biolog, Københavns Universitet 1995.

Fritidsinteresser: Familie, god øl, basketball og sejlsport.

Civilstatus: Bor i Virum, gift med Trine Nielsen, områdedirektør i Kulturstyrelsen, to børn på henholdsvis ti og 15 år.

Hvordan tilpasser I jeres CSR-strategi til Carlsbergs forskellige markeder?
Den overordnede strategi er den samme, men prioritering og udførelse varierer fra marked til marked. Også her drejer det sig om at lytte til, hvad situationen er i det pågældende land. Eksempelvis har de russiske myndigheder en målsætning om ansvarligt drikkeri, som Carlsberg kan bidrage positivt til, blandt andet via kampagner om aldersgrænser for køb af øl i Rusland. Vi samarbejder desuden med flere interessenter omkring, hvordan vi kan skabe en social norm i det russiske samfund om, at mindreårige ikke må købe øl. 

I har hele otte forskellige CSR-politikker. Hvordan prioriterer I jeres CSR-indsats?
Områderne adresserer forskellige led af værdikæden og er særskilt vigtige og prioriterede. Men vi fokuserer især på områder, hvor vi har et særligt ansvar, og/eller hvor vores CSR-indsats har stor indflydelse.
Vi har for eksempel et særligt ansvar for responsible drinking, så derfor er vores marketing-policy højt prioriteret. Og da vores emballage har stor indflydelse på omverdenen, ligger det også højt på listen. 

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til topledelsen?
Ved at tænke i og forstå den kommercielle agenda; hvordan lykkes vi som forretning, og hvilken indflydelse har det på vores CSR? For at komme igennem er det vigtigt at kombinere de forskellige logikker og give relevante, værdifulde input. I Carlsberg refererer CSR-gruppen til den øverste direktion, så det er som regel ikke svært at få taletid.

Hvordan har CSR ændret sig i den tid, du har arbejdet med området?
Hele CSR-debatten er blevet global og foregår i de sociale medier, så der er en langt større gennemsigtighed i, hvad virksomhederne gør, og hvad interessenterne mener om det. At forbrugere straffer dårlig adfærd og belønner den gode, oplevede vi, da Carlsberg India på et tidspunkt sponsorerede elefantpolo. Der medførte en debat på de sociale medier om, hvorvidt det var ansvarligt, da nogle mente, at elefanterne blev dårligt behandlet. Vi trådte ud af sponsoratet og fik efterfølgende anerkendelse for beslutningen.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Sammen med familie og venner. Og så spiller jeg på vel nok verdens dårligste baskethold for old boys, men når jeg er på banen, er min hjerne fuldstændig tømt for alt andet end at prøve at få fat i bolden og skyde den op i kurven. En sejltur om sommeren er også god afkobling.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams