Danmark eksporterer 'Det Økologiske Spisemærke' til udlandet
Det Økologiske Spisemærke fejrer 10-års jubilæum i år og kan samtidig glæde sig over stor udenlandsk bevågenhed.
Det danske statskontrollerede økologiske spisemærke, som blev introducerede til det danske foodservice-marked i 2009, er populært i udlandet. Det ligner det velkendte røde økologimærke, men fungerer som en trappemodel, der giver spisesteder bronze (30-60 procent), sølv (60-90 procent) eller guldmærkning (90-100 procent) alt efter, hvor stor en andel af fødevarerne, der er økologiske.
”Det Økologiske Spisemærke er en effektiv måde at gøre forbrugeren opmærksom på spisestedets brug af økologiske fødevarer. Samtidig skaber trappemodellen med bronze, sølv og guldmotivation i køkkenet og incitament til at øge andelen af økologiske fødevarer”, siger Gregers Hummelmose, der er fuldmægtig i Fødevarestyrelsen, og som sidder med ansvaret for Det Økologiske Spisemærke.
Spisemærket er en unik mulighed for at efterkomme den høje efterspørgsel efter økologi og styrker den enkelte virksomheds brand, og det har tilsyneladende skabt en dominoeffekt blandt spisesteder i hele landet: Tæt på 2.600 offentlige køkkener og private spisesteder har taget mærkningen til sig, og 71 procent af danskerne kender nu til økologimærkningen.
Udlandet ser mod Danmark
Det er både inden- og udenfor Europa, at virksomheder og myndigheder ser mod Danmark i forhold til økologi. Sverige og Norge har med inspiration fra den danske model udrullet deres egen version af spisemærke, og flere andre lande er i dialog med Danmark om det. Både Østrig, Frankrig og Storbritannien er interesserede, og i østasiatiske lande som Kina, Korea og Indonesien er der også et begyndende momentum.
”Den danske model er blevet så succesfuld, at den efterspørges flere forskellige steder i udlandet, og det skaber mulighed for nye eksportforbindelser. Vi bidrager med vores viden og erfaring om spisemærkets udvikling i Danmark til dem, der spørger, og det kan smitte af på den danske eksport af økologiske fødevarer. Man kan tale om en form for systemeksport”, fortæller Gregers Hummelmose.
Jordbrugsøkonom i Fødevarestyrelsen, Carmen Calverley, er en af dem, der spreder danske erfaringer med økologi. Hun har travlt med at fortælle om det succesfulde økologimærke, og i øjeblikket er det særligt Tyskland, der interesserer sig for danske erfaringer:
”Tyskland oplever en høj efterspørgsel efter økologi, men det er ikke reflekteret i det tyske foodservicemarked. De trækker derfor på vores viden og erfaringer med Det Økologiske Spisemærke”, fortæller Carmen Calverley.
Fordel for danske producenter
Med den udenlandske interesse for Det Økologiske Spisemærke øjner flere danske virksomheder nu også muligheden for et eksportfremstød.
Hos Food Nation, der er branding konsortium for hele den danske fødevareklynge og bindeled mellem danske fødevarevirksomheder og det internationale marked, ser man også en oplagt mulighed for at styrke danske fødevareproducenters og foodservice-virksomheders forretningsmuligheder i udlandet.
”Danmark er verdensmestre i økologi og har både et stort udbud af økologiske varer, men også en stor vidensbase med løsninger indenfor økologisk produktion, som vi ser et stort eksportpotentiale i. I foodservice-sektoren bruges der rigtig mange varer, og hvis Det Økologiske Spisemærke kan inspirere andre lande til selv at igangsætte en lignende mærkningsordning er potentialet for dansk økologieksport stor”, siger Lise Walbom, CEO hos Food Nation.
Læs også: En skitse af fremtidens fødevarebranche
Det Økologiske Spisemærke fejrer 10-års jubilæum i 2019, og i den anledning vil Fødevarestyrelsen sætte fokus på de sideeffekter, som spisemærket skaber. Undersøgelser viser nemlig, at den økologiske omlægning hos spisestederne ofte skaber en sundere og mere klimavenlig menu med mindre kød, mere frugt og grønt og mindre madspild.
- SDN