Danske landmænd skal klædes bedre på til grøn omstilling
Alle landmænd i Danmark vil fra næste år få adgang til et nyt digitalt redskab, som skal sætte turbo på klimaomstillingen. Samtidig tilbydes landmænd og landbrugsstuderende en helt ny klimauddannelse.
Dansk landbrug har defineret mål på klimaområdet, og samfundet stiller krav til den grønne omstilling af landbrugs- og fødevareproduktionen. Nu skal der handles.
For at bakke op om den udvikling er Forenet Kredit og SEGES gået sammen om at udrulle et nyt digitalt klimaværktøj til landbruget og en klimauddannelse til landmænd og landbrugsstuderende. Forenet Kredit er hovedaktionær i Nykredit, som er den største udlåner til landbruget. Med klimaværktøjet kan alle landmænd få en aktuel status på klima-aftrykket fra bedriften, beregne effekten af forskellige, mulige klimatiltag og få hjælp til at vælge det bedste tiltag.
”Når vi går sammen med landbruget, så har vi et stort potentiale for at gøre en forskel for klimaet, som samtidig også er til gavn for erhvervet selv. Ved at stille viden og værktøj til rådighed for den enkelte landmand yder vi ikke alene et stort bidrag til landbrugets klima-indsats, men et grønt bidrag til hele samfundet. Vi er derfor også glade for, at ikke kun Nykredits kunder men alle landmænd i Danmark kan få adgang til det nye klimaværktøj og klimauddannelsen,” siger Nina Smith, formand for Forenet Kredit.
Læs også: Forskningsprojekt skal mindske migranters arbejdsulykker i dansk landbrug
En potentiel ”game changer”
Det nye værktøj, som er en videreudvikling af et klimaværktøj lanceret af SEGES og Økologisk Landsforening i år, vil ud over at beregne og dokumentere klimabelastningen fra landbrugsproduktionen gøre det muligt at beregne effekten ved implementering af forskellige virkemidler. Dermed kan en landmand se, hvilken effekt mulige tiltag vil have på bedriftens udledning og optag af drivhusgasser. Det giver basis for at udarbejde en mere hensigtsmæssig klimahandlingsplan.
"Jeg tror, at værktøjet bliver en game-changer, for vi kommer til at se nogle effekter i, at man endelig kan måle et aftryk fra produkterne på marken, så forbrugerne kan efterspørge de mere klimavenlige varer. Og når for eksempel en fjerkræproducent køber foder, kan vedkommende også selv begynde at forlange, at foderproducenten leverer foder med et dokumenteret lavere klimaaftryk. Det her kan rykke i hele forsyningskæden, og det tvinger alle til at tænke over klimabelastningen, da det bliver et konkurrenceparameter," siger Julie Cherono Schmidt fra Økologisk Landsforening.
- EHS