Deleordninger vinder frem blandt danskerne
Deleordninger er godt for klimaet, og hos Energibyen Frederikshavn oplever de en stigende brug af disse tjenester. De opfordrer dog fortsat alle til at overveje, om der er noget, de kan bruge deleøkonomien til.
Danskernes forbrug af deletjenester stiger, og for hver fjerde af os er de en fast del af hverdagen. Det er en god ting for klimaet og potentialet er fortsat stort.
Det mener Energibyen Frederikshavn i hvert fald, og de opfordrer derfor til, at du overvejer, om der er noget, du kan bruge deleøkonomien til.
Det skriver Lokalavisen Frederikshavn.
Selvom for eksempel bilen ikke er klimaets bedste ven, og det er bedre at tage offentlig transport eller cykle, så kan man ind i mellem godt have brug for en bil alligevel.
”Transport et af de parametre, som det giver mening at have fokus på. Pendlere ind og ud af kommunen udgør en af de målgrupper, der har deleøkonomisk potentiale, og hvor hver enkelt kan mindske klimaaftrykket ved, at de finder sammen og fylder alle bilens sæder, når de kører til og fra arbejde”, siger Poul Rask Nielsen, projektchef i Energibyen Frederikshavn, til Lokalavisen Frederikshavn.
Delebiler og overnatning er populært
I Frederikshavn Kommune oplever Energibyen Frederikshavn at populære kategorier som delebil og overnatning har godt fat i borgerne. De understreger dog samtidig, at der nærmest ingen grænser er for, hvad det kan lade sig gøre at dele og udleje.
”Om der også bliver rift om de nyere påhit inden for deleøkonomiske tjenester, hvor man lejer hverdagsgarderoben, kæledyret eller en person at gå ud og spise med, er ikke let at spå om”, siger Poul Rask Nielsen til Lokalavisen Frederikshavn.
Han glæder sig god over, at markedet for låne, leje og dele ser ud til at være i rivende udvikling.
Læs også: Rapport: Deleøkonomiens største potentiale for CO2-reduktion ligger i transportsektoren
”For hver gang vi gør noget, så nedsætter vi vores klimaaftryk. Det er vigtig at slå fast, at det selvfølgelig kun sker, hvis man ikke bruger de eventuelle penge man tjener på mere forbrug”, siger Poul Rask Nielsen.
- JMA