Den socialøkonomiske virksomhed er på vej
Gennembruddet for den socialøkonomiske virksomhed nærmer sig, mener Den Sociale Kapitalfond, der i en ny undersøgelse påviser, at de skaber vækst på lige fod med ’normale’ selskaber.
Mange steder i udlandet er sociale investeringer et stort forretningsområde, og virksomheder i sektoren er stærkt funderede både økonomisk og markedsmæssigt. I et skandinavisk perspektiv halter det imidlertid lidt, mente i hvert fald arrangørerne af sidste måneds Social Innovation Summit i Malmö. Derfor stillede de et panel det åbne spørgsmål om, hvornår gennembruddet for den socialøkonomiske virksomhed sker i netop Skandinavien.
Læs også: Silkeborg har lavet en social-økonomisk job-strategi
Med i panelet var bl.a. adm. direktør Lars Jannick Johansen og udviklingschef Anne Kjær Skovgaard fra Den Sociale Kapitalfond, der i en frisk analyse har kortlagt særligt sociale virksomheder (virksomheder med mindst fem ansatte eller mindst ti procent af det samlede antal medarbejdere i støttet beskæftigelse) i Danmark på tværs af størrelse og over tid og sammenholdt dem med ordinære virksomheder. Og konklusionen er positiv.
Analysen viser således, at både særligt socialt ansvarlige små- og mellemstore samt større virksomheder skaber vækst på niveau med ordinære virksomheder. Således voksede omsætningen for både særligt socialt ansvarlige SMV’er og større virksomheder på niveau med ordinære virksomheder med 13-14 procent i perioden 2010 til 2013.
”Tallene viser, at det at tage et særligt socialt ansvar godt kan kombineres med gode forretningsmæssige resultater. Der er altså ikke noget, der tyder på, at det står i vejen for virksomhedernes udviklingsmuligheder.” siger analysechef i Den Sociale Kapitalfond, Kristian Thor Jakobsen.
Brug for at fremhæve de gode eksempler
Og i det svenske panel var Lars Jannick Johansen da heller ikke sen til at melde optimistisk ud.
”Gennembruddet kommer nu! Grønne investeringer og mikrolån har vi jo allerede, så hvorfor skulle vi ikke kunne investere for at modvirke eksempelvis marginalisering? Så afhængig af, hvad vi mener med sociale investeringer, så er gennembruddet her allerede”, sagde han.
Der er dog også fortsat udfordringer, der skal adresseres for at skubbe til det forestående gennembrud. Anne Skovgaard pegede bl.a. på, at mange iværksættere savner værktøjer til at måle den samfundsmæssige effekt af deres virksomheder. Både for deres egen skyld, men også for at kunne vise det til omverdenen.
”Vi skal blive bedre til at fremhæve de gode eksempler og de cifre og fakta, som løfter branchen, specielt over for politikerne og medierne. Vi har også bruge for at finde en fælles tilgang og en samlende metode for, hvordan vi måler og sætter værdi på samfundsnytte”, sagde hun, og blev bakket op af sin kollega:
Læs også: Offentlig hestesko til socialøkonomiske virksomheder
”Vi har også et ansvar for at sige nej. Det er ikke nok med gode idéer, de skal også holde langsigtet på det økonomiske felt. Her er det nødvendigt med en større tydelighed omkring, hvad der tilhører den idealistiske sektor og hvad, der er ’business’. Derudover tror jeg på at løfte og hylde de investorer, der er på markedet, så de bliver synlige. Hvis vi gør dem til forbilleder, så kan flere følge efter”, sagde Lars Jannick Johansen.
-AK