04.04.2019  |  Kommunikation

Fem vindere, en million euro og lidt crowdfunding oven i

H&M Foundation delte d. 3. april for fjerde gang en million euro mellem årets fem bedste innovationsideer, der kan gøre mode mere bæredygtig. Og hvis andre vil være med er der nu en crowdfunding-løsning, hvor man kan hjælpe sin yndlingsidé på vej.

Lab-made vegansk læder, brændenældefibre, et digital system der skal gøre produkter bæredygtige fra begyndelsen, børnetøj, der kan vokse med børnene og en biologisk nedbrydelig giftfri membran til funktionsovertøj – det er dette års fem vindere af Global Change Award.

Læs mere: Modebranchens cirkulære udfordring og løsninger

Global Change Award vindere 2019

Årets vindere  og fordelingen millionen er som beskrevet neden for. Klik på projektets navn for at se en kort video om projektet. 

€300.000‘The Loop Scoop’ af circular.fashion (Tyskland): Et digital system, der har til formål at skabe et lukket kredsløb for alle tekstiler fra design gennem forbrug og til produktet skal genbruges
€250.000‘Sane Membrane’ af dimpora (Schweiz): En biologisk nedbrydelig og mineralbaseret membran til funtionsovertøj som regntøj og sportstøj
€150.000‘Sustainable Sting’ af Green Nettle Textile (Kenya): Produktion af brændenælder til at skabe bæredygtige fibre og muligheder for bønder i Kenya i forhold til at forbedre deres levevilkår 
€150.000 ‘Clothes that Grow’ af Petit Pli (UK): Tøj der kan vokse med barnet, hvilket reducerer behovet for at købe nyt og dermed miljøpåvirkningen
€150.000 – ‘Lab Leather’ af Le Qara (Peru): Brug af mikroorganismer til at skabe vegansk, biologisk nedbrydeligt læder til modeindustrien

Ud over den økonomiske gevinst tildeles alle vinderne et etårigt accelerator-program udbudt af H&M Foundation i samarbejde med Accenture og KTH Royal Institute of Technology. Dette set-up har vist sig at kunne fremskynde innovationers udviklingstid med flere år.

”Vinderne af Global Change Award beviser, at det er muligt at forbedre modeindustriens miljøpåvirkning. De er en sand inspiration og fantastiske partnere for enhver modevirksomhed, som vil bidrage til at beskytte både vores planet og levevilkår”, siger Karl-Johan Persson, bestyrelsesmedlem i H&M Foundation og CEO i H&M Group. 

En kort beskrivelse af de enkelte projekter kan ses i boksen til højre. Yderligere beskrivelser i filen nederst i artiklen. 

Alle kan være med til at støtte
De fem vindere er udvalgt blandt 6.640 ansøgninger fra 182 lande. Flest ansøgninger kom fra Indien, Nigeria, Pakistan, USA, Ghana, Bangladesh, Kenya, Storbritannien, Indonesien og Sydafrika. Knap halvdelen (47 procent) af innovationerne ledes af kvinder. Ca. 34 procent er studerende og 41 procent af ansøgerne er mellem 25 og 34 år.

Blandt de flere tusinde ansøgninger til årets konkurrence angiver 45 procent, at ’funding’ er den største hindring for at kunne føre deres innovationer ud i livet. Og trods andelen i euro-millionen fra H&M Foundation er der stadig masser af plads til mere udviklingsstøtte.

Derfor har H&M Foundation i år indledt et samarbejde med crowdfunding-platformen Indiegogo, så alle projekterne kan rejse yderligere kapital ad den vej. Det giver desuden en mulighed for at forbrugere kan blive involveret i at drive udviklingen inden for bæredygtig mode frem.

Læs mere: Ny publikation: Innovation i klimatilpasningen

En af årets vindere, Ryan Yasin, der er grundlægger af det bæredygtige børnetøjsmærke Petit Pli, forklarer, præcis hvad yderligere funding kunne gøre for dem:

“Yderligere funding kan give os mulighed for at åbne op for at eksperimentere med genbrugte fibre, farver og mønstre, hvilket vi i øjeblikket ikke har mulighed for med vores størrelse. Det vil også kunne gøre det muligt for os at ansætte de yderligere ressourcer, som der er brug for til at skalere produktionen af Petit Pli op”, siger han.

-EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere