I CSR-dilemmaernes minefelt

I nogle brancher kan CSR være en balancegang på et barberblad, og det gælder også for spilbranchen. Hør om hvordan Danske Spil navigerer og kommunikerer mellem dos and don’ts og CSR-dilemmaer på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28. marts

Stine Hove Marsling: Danske Spil skal gå foran og drive spilmarkedet til større ansvarlighed.

22.02.2017

CSR.dk

Kan en tobaksproducent være aktiv i rygeafvænning og begrænsning af tobakkens skadelige virkninger? Der er mange alkoholproducenter, der under Responsible Drinking arbejder for, at alkohol indtages på ansvarlig måde, men er det at sætte ræven til at vogte gæs? Ludomani tvinger mange i social deroute og fra hus og hjem, så kan en spiludbyder gå aktivt ind i at hjælpe ludomaner?

Stine Hove Marsling, direktør for Corporate Communication, Branding & CSR i Danske Spil, er ganske opmærksom på, at CSR-kommunikation i spilindustrien ikke er uden minefelter.

Læs også: Program CSR LINK’s kommunikationskonference

På CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28. marts lægges der op til vidensdeling og debat om svære og besværlige, men altid lærerige eksempler på CSR med indbyggede dilemmaer. Mød Stine Hove Marsling som en af casene på et program, der kommer rundt om mange af CSR-dilemmaernes minefelter.

I forreste linje for større ansvarlighed
Dansk Tipstjeneste, som Danske Spil hed før 2006, er ejet af staten og blev etableret i 1948 i en balancegang mellem befolkningens lyst til at spille om penge og sportens behov for økonomiske midler. Og det at være statsejet spiller en helt særlig rolle, for det forpligter, påpeger Stine Hove Marsling: ”Som statsejet virksomhed ser vi det som vores opgave at gå forrest og drive spillemarkedet til større ansvarlighed og sætte standarden for markedet. Samtidigt skal vi altid være bevidste om den dobbeltbetydning vores ’produkt’ har, og det er afgørende for os, at vi har høj åbenhed og gennemsigtighed i vores kommunikation.”

Læs også: Danske Spils hjemmeside

Derfor har Danske Spil en klar holdning til ludomani, matchfixing og hvidvask, som er de tre absolut tungeste problematikker inden for branchen. Men hvad svarer Stine Hove Marsling så på det spørgsmål, som uundgåeligt trænger sig på: kan man tjene på spil og samtidigt hjælpe ludomaner?

Læs også: Danske Spils CSR

Ja, svarer hun uden tvivl i stemmen: ”Der er mange, stærke holdninger til, om en statsejet virksomhed må tjene penge spil. Der må aldrig være tvivl om, at vi er sat i verden for at tjene penge til samfundet, og at vi ikke kan gå på kompromis med, at det skal gøres på en ansvarlig måde. Vi anerkender, at der kan være negative sider forbundet med spil, og derfor har vi en åben og aktiv indsats over for eksempelvis ludomani. Vi hjælper ikke kun, hvis man kommer ud i problemer med spil, men arbejder også målrettet på at forebygge. Hvis vi ikke gør det, hvem gør så?”

Et acceptabelt monopol
Balancegangen er henover årene i sandhed hverken blevet nemmere eller mindre kompliceret, og Danske Spil er i dag kamppladsen for forskelligrettede interesser.

Over for modstandere af, at Staten er involveret i aktiviteter, der kan føre til, at mennesker fanges i ludomaniens spind, står således de mange, som værdsætter og nyder godt af de store beløb, Danske Spil kontinuert pumper ud i sport og fritid - sidste år blev det til over 3 mio. kr. hver eneste dag. Samtidigt har liberalisering af spillemarkedet åbnet op for konkurrence, og mange af de nye spiludbydere ser helst, at statens aktier på markedet forsvandt. Oveni er Danske Spils oprindelige kapital på 250.000 kr. vokset til en omsætning (bruttospilleindtægt) på næsten 5 mia. kr., og frasalg frister derfor politikerne på Christiansborg. På den anden side har EU blandet sig i kampen med vurderingen, at så længe formålet er at beskytte forbrugere og bevare offentlig ro og orden, er Danske Spils monopol på spilmarkedet acceptabelt.

”Man skal kommunikere i fredstid, ikke i krigstid,” konstaterer Stine Hove Marsling lakonisk og henviser til, at Danske Spil til marts lancerer en stor, proaktiv kampagne, som skal nå ud til forbrugerne og gøre dem bevidste om, at samfundsansvar ikke er varm luft for Danske Spil.

Læs også: Danske Spil på Wiki

”At tjene penge til gode formål ansvarligt er ganske enkelt vores License-to-Operate,” understreger Stine Hove Marsling og fortæller, at kampagnen bygger på den CSR-rejse, virksomheden har været igennem fra klassisk compliance, over 360 graders kommunikation til målet om, at samfundsansvar bliver fuldt integreret i forretningen: ”CSR ligger dybt i vores DNA og udgør en stor del af vores kultur – og det er vi pavestolte af.”

Stærke cases og CSR-kommunikation og dilemmaer
CSR LINK’s konference om CSR-kommunikation og dilemmaer, der afholdes hos Aarhus Universitets lokaler, i Emdrup, København, byder på emner som ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, ”Bæredygtig kommunikation - en umulig mission” og ”CSR-kommunikation og eksterne relationer” foruden ”CSR-kommunikation og integration i forretningen”, som Stine Hove Marsling holder indlæg under.

Læs mere om konferencen her: http://www.csr-link.dk/?page_id=1908
 
På konferencen kan du møde - og høre indlæg ved:
 

  • Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re-Mind
  • Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
  • Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
  • Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
  • Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
  • Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
  • Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
  • Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
  • Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
  • Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
  • Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
  • Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
  • Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency

 
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Introduktion til UN Global Compact Network Denmark

Vil du høre mere om Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet Global Compact, og har du interesse for, hvordan man kan komme i gang med at arbejde med ansvarlig virksomhedsledelse? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact og ESG-værktøjer og bliv klogere på hvad vi kan tilbyde din virksomhed!

Dato

05.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K