Lidl vil være CO2-neutral i 2020
Dagligvarekæden Lidl har, som den første på det danske marked, sat sig en målsætning om at neutralisere hele sin udledning af CO2 fra kædens forbrug af energi og egne aktiviteter i 2020. ”Vi har en forpligtigelse til at drive en ansvarlig forretning på alle områder – også på klimaområdet”, lyder det.
CO2-udledninger
- I 2018 udledte Lidls 124 butikker og lagre 18.985 ton CO2. Det er blandt andet på baggrund af disse udregninger, målsætningerne for Lidls CO2-ambition er blevet til.
- Det er den tilsvarende CO2-udledning for 2020, som bliver 100 procent kompenseret. Det gør vi ved hjælp af en række energieffektiviserende tiltag og køb af CO2-kvoter. Fordi Lidl allerede vil balancere sin udledning af CO2 i 2020, bliver kæden nødt til også at købe CO2-kvoter.
- For dagligvarekæden er det ikke den optimale løsning på lang sigt, men fordi man vil i mål allerede næste år, må man kompensere for de energibesparelser, man ikke selv kan nå at implementere indenfor det næste år.
Som en del af sin overordnede CSR-strategi har dagligvarekæden Lidl netop annonceret, at kæden vil være CO2-neutral i 2020, når det gælder forbrug af energi og egne aktiviteter. Al CO2-udledning fra både varme- og elforbrug i hele kæden samt firmabiler vil dermed blive kompenseret 100 procent.
Størstedelen af CO2-udslippet fra virksomhedens egne aktiviteter kommer i dag fra kædens strømforbrug, og derfor vil man bl.a. gå efter at øge andelen af egenproduceret energi fra solceller, investere i mere energieffektive butikker, købe grøn strøm og gøre op med afbrænding af olie og benzin på alle niveauer i organisationen.
Dertil kommer en opgradering til 100 procent LED-lys i butiksarealer og diverse andre CO2-besparende initiativer i butikkerne som intelligent overvågning af butikkens energiforbrug.
”Jeg mener, at vi i Lidl har en forpligtigelse til at drive en ansvarlig forretning på alle områder – også på klimaområdet. Derfor skal vi gå forrest. Klimaforandringer påvirker os alle, og i Lidl vil vi være med til at gøre en forskel. Derfor skal Lidl, allerede fra 2020, kompensere 100 procent for vores CO2-udledning”, siger administrerende direktør i Lidl, Dirk Fust og fortsætter:
”Det er et stort arbejde, vi har kastet os ud i. Men det er også fuldstændig afgørende, og vi har lyst til at gøre en forskel, og for os er dette skridt det eneste rigtige”.
Sådan kompenserer Lidl CO2-udledningen i 2020
Reduktion
- Lidls strømforbrug i 2018 udgør ca. 78 procent af den samlede CO2-udledning og repræsenterer på den måde et område, hvor Lidl skal sætte ind, for at nedbringe CO2-emissionerne.
- Lidl vil i 2020 have 100 procent LED-belysning i butiksarealerne i sine 124 butikker.
- Lidl udskifter løbende til de mest energieffektive kølemontrer på markedet og til kølemedier med lavere Global Warming Potential (GWP), der bruges til at afkøle produkter i vores butiksarealer i alle vores butikker.
- Lidl vil gøre op med afbrænding af olie og benzin på alle niveauer i organisationen.
- Lidl blev, som den første dagligvarekæde, ISO 50001-certificeret i 2018 og forpligter sig dermed til at forbedre sin energiledelse hvert år for alle butikker, administration og logistikcentre.
- Lidl energiansvarlige arbejder med virksomhedens Facility Management afdeling om at overvåge, gennemgå og optimere energiforbruget i organisationen.
Kompensation
- Lidl køber miljøcertifikater (grøn strøm) fx Norsk elkraft, som er verificeret af uafhængig tredjepart.
- Lidl køber sig ind i offsetting projekter, altid Gold Standard og verificeret af tredje part. Det kan være metan, vindmølle eller solcelleprojekter i udlandet for at kompensere for den resterende del af CO2-udleningen.
- Lidl vil også gerne, via sin samarbejdspartner Plant et Træ, etablere mere skov i Danmark.
Produktion
- Lidl vil i 2020 have installeret solceller på mindst 10 procent af sine butikker, og de forventes at bidrage med mere end 250.000 kWh om året. Denne produktion skal femdobles frem mod 2025. I alle nye butikker og bygninger, hvor Lidl kan installere solceller, vil det blive gjort.
- Lidl vil også løbende undersøge, hvordan kæden bedst kan udvide sin produktion af vedvarende energi ved hjælp af løsninger, som ikke er på sine arealer.
Også fat i næste led
Som det næste skridt planlægger Lidl at undersøge, hvordan man kan bekæmpe den CO2, virksomhedens andre ikke-direkte aktiviteter udleder, fx udgivelse af tilbudsaviser, lastbilkørsel til og fra lager, affald og forretningsrejser med fly.
”I første omgang fokuserer vi på alt det, vi selv kan gøre noget ved nu og her. Men vi er ikke i mål i morgen. For os gælder det om at skabe så mange positive forandringer i hele vores værdikæde som muligt. Derfor er det næste, nærliggende skridt, at vi skal udbrede det interne arbejde til også at omfatte andre samarbejdspartnere”, siger Dirk Fust.
Udover CO2-ambitionerne og det omfattende arbejde med at kortlægge al udledning i hele Lidls værdikæde, som allerede er i gang, støtter Lidl også flere andre projekter og organisationer, der fremmer bæredygtigheden i Danmark, som fx organisationerne Plant et Træ og Plastic Change. Kæden bakker også op om mere og bedre information til kunder omkring klimapåvirkning.
Læs også: Aldi: Vi holder fast for at sikre forbedringer
”Hvis man kan gøre en forskel, så skal man. Selvfølgelig starter vi hos os selv, men vi skal også bakke op om de organisationer og branchetiltag, som baner vejen for, at vi i Lidl kan være med til at gøre en forskel. I Danmark har der i mange år været fokus på den grønne omstilling, hvilket er fantastisk og noget, vi vil bakke op om. Så mens vi arbejder i vores egen organisation, fortsætter vi også med at bidrage til NGO’ernes fuldstændig afgørende arbejde”, slutter Dirk Fust.
-AK