26.08.2016  |  Menneskerettigheder

Menneskerettigheder og Erhverv: Et simpelt redskab til at overkomme en overvældende opgave

Indhold fra partner Hvad er dette?

Virksomheder skal løbende vurdere deres mulige negative indvirkninger på menneskerettighederne, og redegøre for, hvad de gør for at forebygge og afbøde - samt kunne vise resultatet. GLOBAL CSR har udviklet redskabet til at gøre det. Se www.csrCloud.com

Du er nok klar over, at implementeringen af FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv (UNGPs) vil være en god idé. Du er nok også usikker på, hvordan du får hul på arbejdet med at vise nødvendig omhu for alle 48 menneskerettigheder. Du er ikke alene.

Et eftersyn af dit arbejde med CSR kan virke skræmmende. Hos GLOBAL CSR kender vi de udfordringer, du kan komme til at stå overfor i denne proces, og vi er her for at assistere. Gennem vores omfattende arbejde med menneskerettigheder igennem to årtier, både før og efter UNGPs, er vi klar over, at der er brug for forståelig og præcis information samt et redskab, der er let tilgængeligt og i sig selv vejledende.

Igennem de seneste år har vi lagt et stort stykke arbejde i at skabe et nyt og enkelt system til at sikre at din virksomhed går til opgaven med at identificere og håndtere negative indvirkninger efter kunstens regler – efter UNGPs. Med andre ord har vi skabt et system, der simplificerer og organiserer din virksomheds ”due diligence”. Vores ønske er, at ’respekt for menneskerettighederne’ bliver en globalt udbredt realitet, og vi ved, at vi må gøre processen så problemfri som overhovedet muligt, for at det kan lykkes. Da vi ikke kunne finde nogen værktøjer, der reelt følger UNGPs, valgte vi at udvikle selv. Nu er resultatet her – tilgængeligt også for din virksomhed.
 

Men hvor skal du begynde?

Mød John. John arbejder inden for HR. Han er bekymret for en gravid kollega, som har tilkendegivet, at hun føler sig overanstrengt og har brug for mere støtte. Det er ikke første gang, han er stødt på den problemstilling blandt sine kolleger. Han er nervøs for, at denne overanstrengelse måske kan have en negativ indvirkning på kvindelige medarbejderes ret til et familieliv – det vil sige beskyttelse af mødre både før og efter fødslen.

Men hvordan skal han håndtere det? Bør han sige noget til ledelsen? Bør han håndtere det som et enkeltstående tilfælde eller et mere generelt problem? Hvordan skal han rapportere om problemet for at være sikker på, at denne indvirkning bliver håndteret og forebygget, så den ikke opstår igen på et senere tidspunkt?
 

Vi introducerer det nye redskab til din Human Rights Due Diligence

Heldigvis er John nu bruger af vores nye Human Rights Due Diligence Tool. Han behøver ikke længere begrave sig i forskellige papirer og dokumenter for at finde ud af, hvordan han skal rapportere sine indvirkninger. Redskabet tager John i hånden og guider ham igennem due diligence-processen på en måde, der er nøje afstemt efter UNGPs. Vejledningen beskriver ikke kun, hvordan du gør det, men indeholder også beskrivelser og eksempler på negative indvirkninger på alle 48 menneskerettigheder i en forretningskontekst. Redskabet sikrer, at John tager de rigtige skridt for at håndtere virksomhedens indvirkninger korrekt. Han bruger informationen til at gennemføre sin Human Rights Impact Assessment, inden han sender den til ”review”.
 

Bedre risikostyring og troværdig kommunikation

Clara, leder af virksomhedens CSR- og Kvalitetsafdeling, modtager informationen fra John via redskabet. Som udpeget ”reviewer” kvalitetssikrer hun John’s assessment og sikrer, at der er tilstrækkelig information. Hun er bekymret for situationen med den gravide kollega og beslutter sig for at udpege en person til at være ansvarlig for at håndtere og forebygge problemet. Ved at håndtere indvirkningen hurtigt og effektivt reducerer hun også risikoen for, at problemet opstår igen. Clara er glad for, at problemet kan blive håndteret på så kort tid.

Ved at bruge redskabet er Clara og hendes ledelse nu i stand til at håndtere virksomhedens potentielle og aktuelle negative indvirkninger på alle 48 menneskerettigheder og skabe et solidt overblik over de negative indvirkninger, som virksomheden forårsager, bidrager til eller er forbundet til gennem sine forretningsrelationer. Det er kun muligt, fordi redskabet er i stand til at logge og anføre alle assessments, som er blevet gennemført og godkendt af en ”reviewer” i en intern oversigt.

Oversigten er særdeles nyttig for Clara og andre, når de skal håndtere de negative indvirkninger, virksomheden måtte have på sine medarbejderes og andres menneskerettigheder. Derudover kan virksomheden eksportere eller vise oversigten – eller dele heraf – til kunder eller investorer, der måtte kere sig om, at virksomheden respekterer menneskerettighederne. Ja, selv i årsrapporteringsøjemed bliver oversigten uvurderlig. Værktøjet leverer dermed både middel og mål til at sikre, at virksomheden lever op til den globale minimumsstandard for virksomheders samfundsansvar.
 

Fælles viden og ansvarlighed

Det enkle eksempel illustrerer, hvordan værktøjet hjælper med at fremskynde handling og videndeling mellem kolleger – og det er ikke det eneste, redskabet kan.

Har du nogensinde bekymret dig over, hvordan du skal holde styr på alle forretningsenheder på verdensplan? Redskabet kan håndtere og give dig et gyldent overblik over alle indvirkningerne fra alle forretningsenheder over hele verden. Det kan også lægges i hænderne på udvalgte interessenter og/eller medarbejdere ved at give dem adgang til reporterfunktionen. Dette giver mulighed for i samarbejde at skride til handling og anspore følelsen af medejerskab og medansvarlighed. Kombineret med real time opdateringer og uddelegeringsmuligheder i redskabet kan værktøjet sikre, at virksomheden løser sine udfordringer før de bliver kritiske; også når det kommer til at holde styr på enheder spredt ud over hele verden.  

Uddelegeringsmulighederne til både datterselskaber og lige så mange individuelle brugere, der er behov for, betyder, at ingen enkeltpersoner står alene tilbage med opgaven. De ansvarlige skal ikke kæmpe sig igennem tykke rapporter fra alle forretningsenheder; opgaverne kan blive delt, hvilket sparer både tid og energi for medarbejderne – og skaber ejerskab. I tillæg hertil kan værktøjet være platformen, hvor du varetager ansvarlig leverandørstyring, partnerskaber eller investeringer. Du inviterer blot din forretningsrelation til at udarbejde og indlevere deres assessments. Leverandøren vil være glad for vejledningen og brugervenligheden. Leverandøren skal jo også respektere menneskerettighederne.

Værktøjet registrerer og organiserer alle informationer. Slut med at holde styr på mange lange rapporter gemt i en skrivebordsskuffe; slut med alenlange Excel-ark. Redskabet forbliver opdateret og giver dig et løbende overblik.
 

Forenkling er nøglen til succes

At identificere indvirkninger på alle menneskerettigheder som en del af due diligence-processen er essentielt for enhver, der bekymrer sig om at leve op til den globale minimumsstandard for virksomheders samfundsansvar.

Vi ved, at vejledning er vigtig. HRDD-redskabet er unikt kvalificeret til at assistere og støtte dig, når du gennemfører din due diligence-proces – nøje afstemt efter UNGPs – hverken mere eller mindre. Det at ’respektere menneskerettigheder’ er nu tilgængeligt for enhver. Forenkling, nøjagtighed og tilstrækkelighed er nøglen til succes.
 

Der er tre versioner af HRDD-redskabet: Singular, Corporate og Business Relationships.

Ønsker du yderligere information om redskabet eller om, hvor du kan oprette dig, kan dette findes på www.csrcloud.com/products

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere