Modebranchen øger fokus på bæredygtighed, men det går stadig for langsomt, viser undersøgelse.
En ny undersøgelse fortaget af DM&T afslører, at modebranchen som helhed prioriterer bæredygtighed i højere og højere grad, men hovedfokus ligger stadig på produktet, mens de cirkulære forretningsmodeller halter gevaldigt bagefter.
Brancheforeningen Dansk Mode & Textil (DM&T) har for andet år i træk taget pulsen på den danske modebranches arbejde med bæredygtighed i en omfattende rapport. Rapporten er blevet til i samarbejde med CBS og det Kongelige Akademi.
Det skriver DM&T på deres hjemmeside.
Overordnet viser rapporten, at branchen som helhed er godt i gang, men at der skal accelereres kraftigt, hvis virksomhederne skal kunne leve op til kravene i EU’s tekstilstrategi, der blev sendt på gaden for få uger siden.
”Branchen er allerede i gang med gode initiativer, men der er samtidig behov for, at vi bygger videre på dem, og tager endnu større skridt mod de cirkulære løsninger, hvis vi skal være på omgangshøjde med EU’s tekstilstrategi. Det betyder blandt andet, vi som branche i endnu højere grad skal blive skarpere på cirkularitet allerede fra designfasen og begynde at tænke i alternative og supplerende forretningsmodeller,” siger CSR- og bæredygtighedschef i DM&T Marie Busck, som er blandt forfatterne til rapporten.
Det er særligt de cirkulære forretningsmodeller, som virksomhederne skal have øget fokus på, da det er et område der fylder meget i EU’s tekstilstrategi og samtidig et område som virksomhederne kun er i den spæde opstart med. Det viser DM&Ts undersøgelse.
Læs også: Secondhandmode rammer børsen i Sverige
Kun 10 procent af de adspurgte virksomheder arbejder med gensalgsplatforme, otte procent tilbyder kunderne at indlevere brugte produkter og 18 procent tilbyder reparation. I stedet ligger hovedfokus på at designe tidsløse og holdbare produkter (68 procent) og at vejlede kunderne i vedligehold af produkterne (66 procent).
I det hele taget fortæller undersøgelsen, at det fortsat er produktet, der er i fokus. Det kommer til udtryk i at bæredygtige materialevalg og produktcertificeringer er nogle af undersøgelsens absolutte højdespringere. Det begrundes med, at det er områder, som kunderne i høj grad efterspørger. Hele 76 procent af virksomhederne fortæller at produktcertificeringer er deres kunders største krav på bæredygtighedsområdet.
Her savner Marie Busck en mere holistisk tilgang til bæredygtighedsindsatsen. Der er intet galt i at fokusere på produkterne, men det kan ikke stå alene, understreger hun.
At bæredygtighed er rykket længere op på virksomhedernes agenda, viser undersøgelsen dog tydeligt. Langt størstedelen af respondenterne oplever opbakning fra ledelsen og der er ligeledes sket en markant fremgang i antallet af virksomheder med en person dedikeret til CSR-/bæredygtighedsindsatsen. I 2020 lå tallet på 51 men er steget til 61 procent i 2021.
Hele rapporten kan læses her
- MTN