05.09.2017  |  Klima, miljø og energi

MSC Danmark lancerer kampagne med fokus på bæredygtigt fiskeri

I uge 36 og 37 kører MSC Danmark en landsdækkende kampagne, der sætter fokus på bæredygtigt fiskeri og det lille, blå MSC-mærke.

I dag starter Marine Stewardship Council (MSC) Danmarks årlige kampagne - en joint marketingkampagne med producenter og detailhandel, der i både uge 36 og 37 vil promovere den lille, blå fisk fra MSC.

Læs også: Mere plastik end fisk i havene i 2050

Samtidig er det MSC’s 20 års jubilæum, og i den forbindelse har MSC udviklet en global kampagne, hvor Danmark og Holland er de første, der skyder kampagnen, som har fokus på vildtfanget og bæredygtigt fiskeri, i gang.

Med fokusset håber virksomheden på at kunne bevare fiske- og skaldyrsbestande i fremtiden, skriver Fiskerforum.dk.

Alle i værdikæden bag det blå MSC-mærke gør en ekstra indsats for at bevare havene utæmmede og rige på liv, og ved at vælge den blå fisk er man med til at beskytte de vilde ressourcer af fiskebestande.

Eksperter anbefaler ofte MSC
MSC-certificering drejer sig om ét specifikt fiskeri, der vurderes af uafhængige eksperter. Før de beslutter, om fiskeriet opfylder MSC-standarden, konsulterer eksperterne relevante interessenter med information om fiskeriet og tager alle tilgængelige data med i deres vurdering, skriver MSC Danmark på sin hjemmeside.

Ordninger og vejledninger, der bl.a. drives af WWF, Marine Conservation Society, Monterey Bay Aquarium og Ocean Wise, giver mere generelle vurderinger for forskellige typer af fisk og skaldyr. De er baseret på ekspertvurderinger af offentlige oplysninger og anbefaler ofte MSC-mærket fisk og skaldyr.

MSC Danmark peger på en analyse fra Oceana, der antyder at hele 30 procent af fiske- og skaldyrsprodukter enten er fejlbeskrevet eller har fået forkert etikettering.

I værste fald kan det true forbrugernes troværdighed til fiskere og forhandlere, og så kan det underminere de fremskridt, der ellers har været i forbindelse med bæredygtigt fiskeri.

Læs også: Et lille skridt for IKEA, et stort skridt for fisk

Siden 2012 er antallet af bæredygtige fisk og skaldyrsprodukter med MSC mærkets blå fisk steget støt, og i dag findes der mere end 1.300 produkter i Danmark og mere end 24.000 globalt. 

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere