Nestlé hæver sine CSR-mål for 2020
Nestlé-koncernen har netop offentliggjort sine sociale og miljømæssige mål for 2020 i sit CSV-program (Creating Shared Value). Et af målene er, at palmeoile i Nestlé-produkter skal være bæredygtigt produceret allerede inden årets udgang.
I alt 30 mål skal nås, og det drejer sig blandt andet om, at al palmeolie i Nestlé-produkter inden udgangen af 2013 skal være bæredygtigt produceret, og det er en stramning i forhold til Nestlés tidligere mål, der hed inden 2015.
Nestlé vil også nedbringe udslippene af drivhusgasser pr. ton fra produktionen med 35 procent i 2015 sammenlignet med niveauet i 2005 samt reducere vandforbruget pr. produkt med 40 procent i 2015 i forhold til niveauet i 2005.
Målbare forpligtende mål
Nestlé-koncernchef Paul Bulcke siger i en pressemeddelelse:
Vi har sat os nogle fremtidige, forpligtende mål i hele verden både socialt og miljømæssigt. Disse forpligtelser er målbare, og det vil således være en fortsættelse af det arbejde, vi allerede gør på området, hvor vi i mange år har målt på vores indsats og rapporteret om vores fremskridt. Det nye er, at vi nu deler vores forpligtelser med omverdenen. Vi tror på, at vi kan gøre en forskel ved at sætte os målbare, kortsigtede mål, som vi kan holdes ansvarlig for, i stedet for langsigtede forhåbninger".
Støtter samordnet handlingsplan
Paul Bulcke mener, at positionen som verdens største fødevarevirksomhed forpligter:
Vi kan med vores størrelse spille en værdifuld lederrolle i at støtte en samordnet handlingsplan. Vi har kapaciteten til det og endnu mere vigtigt: vi har viljen til det, siger koncernchefen.
Han understreger, at de ernærings- og miljøudfordringer, som verden står over for i de kommende årtier blandt andet med udsigten til en massiv befolkningstilvækst i verden ikke bare kræver samlet indsats fra virksomhederne, men også fra regeringer, myndigheder, NGOer og andre deltagere.
Læs mere her: nestle.com/csv
- UB