Ny rapport: Detailhandlen svigter forbrugere og klimaet
Supermarkederne mangler klimahandling på flere områder, hvis danskernes kost skal blive mere bæredygtig. Det viser en ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Vegetarisk Forening.
Danskerne har et af de største klimaaftryk fra fødevareforbruget i verden målt per indbygger.
Men selvom flere og flere forbrugere ønsker at ændre deres kostvaner i en sundere og mere klimavenlig retning, herunder reducere deres kødforbrug, er der ikke meget hjælp at hente til den omstilling fra detailhandlen.
Det viser en ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Vegetarisk Forening, som er en del af et internationalt samarbejde om tilsvarende undersøgelser foretaget af organisationer i Holland, Frankrig og Storbritannien.
Rapporten gennemgår de 10 største fysiske detailkæder i Danmark og vurderer deres indsats på både virksomheds- og butiksniveau for at hjælpe deres kunder med at skifte til en bæredygtig og sund kost.
Selvom flere af kæderne har sat mål for at reducere deres indirekte udledninger af drivhusgasser og har iværksat diverse tiltag for at sænke klimaaftrykket, mangler der i høj grad konkrete reduktionsmål.
Læs også: Nye, grønne regnemodeller skal mindske klima og biodiversitetsskader
“Detailkæderne bør tage ansvar for klimapåvirkningen af de fødevarer de sælger og hjælpe forbrugerne i at vælge en sundere og mere plantebaseret kost. Desværre viser vores undersøgelse, at det er et underprioriteret ansvar blandt kæderne, og at de indsatser, der findes, varierer meget i både type og ambition,” siger Niklas Sjøbeck Jørgensen, landbrugsrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Og der er ikke så få steder, hvor de 10 største supermarkeder, der kontrollerer knap 90 procent af markedet for dagligvarer i Danmark, kunne smøge ærmerne op og begynde arbejdet, vurderer man i Dansk Vegetarisk Forening.
”For at hjælpe kostomstillingen på vej i en mere bæredygtig retning, bør supermarkederne bl.a. være gennemsigtige med hensyn til de samlede drivhusgasudledninger for alle produkter i butikkerne, såvel som implementere tiltag i butikkerne og markedsføringen for at få kunderne til at købe mindre kød, såsom at stoppe tilbud på og markedsføring af kød,” skriver foreningen i forbindelsen med undersøgelsens offentliggørelse.
Læs mere om de anbefalede tiltag her.