Ny rapport fra Greenpeace gør svensk papirproducent til skurk
Ifølge en rapport fra Greenpeace skyller en stor svensk papirproducent urskoven ud i toilettet. Derfor har organisationen nu igangsat en kampagne, der skal få den svenske direktør til at stoppe ødelæggelsen af de ældre skove.
Verdens andenstørste producent at toilet- og servietpapir, svenske Essity, har et ansvar for, at urskovsområderne svinder kraftigt. Det afslører rapporten Wiping out the boreal, der er foretaget af Greenpeace.
I rapporten skriver Greenpeace, at Essity og andre store spillere medvirker til at rydde beskyttede skovområder, ødelægge habitater for truede træsorter og genplanter nye træer, der ødelægger den oprindelige natur.
I Danmark kender forbrugerne primært Essitys toiletruller af mærket Lotus, der fylder butikshylderne i flere supermarkeder:
”Jeg tror, at de færreste forbrugere faktisk er klar over, at de ufrivilligt er med til at støtte et selskab, der ingen skrupler viser ved bogstaveligt talt at skylle en unik urskov i vores nabolande ud i toilettet”, siger Birgitte Lesanner, chef for Greenpeace i Danmark, til Organictoday.dk.
Kan have konsekvenser for Jordens klima
Hun påpeger samtidig, at Essity årligt indkøber mere end 3 millioner tons papirmasse fra nye fibre, hvoraf en stor del kommer fra urskoven langt mod nord – og det kan have konsekvenser for Jordens klima.
Læs også: Nu bruger vi flere ressourcer, end Jorden har til rådighed
Således udledes store mængder af kulstof, som igennem århundreder er blevet lagret i de gamle træer og i skovbunden, til atmosfæren.
Det har fået den internationale miljøorganisation Greenpeace til at udvikle en kampagne, hvor man via en underskriftsindsamling på organisationens hjemmeside kan være med til at lægge pres på Essity for at droppe leverandører, der fælder de gamle skove.
Med underskriftindsamlingen håber Greenpeace på at kunne få Essitys direktør til at indse, at naturødelæggelser ikke kan betale sig og dermed stoppe ødelæggelsen af de ældre skove.
- EL