Ny solvandvarmer skal åbne milliardmarked for Aguasol
Gennem fire år har iværksættervirksomheden Aguasol forberedt sig på at blive en ny vækstvirksomhed på det europæiske milliardmarked for solvandvarme. Nøgleordene er godt design, nem installation og nem vedligeholdelse.
Aguasol har siden 2006 arbejdet med udvikling af en ny type solvandvarmer, som skal løse de tre problemer, som kendetegner eksisterende solvandvarmere. Det første og måske største problem er, at mange solvandvarmere på markedet er så grimme, at det gør ondt i øjnene. Faktisk så ondt, at flere storbyer i Sydeuropa har forbudt deres indbyggere at opsætte solvandvarmere med henvisning til, at de skæmmer byens tage og dermed byens samlede fremtoning.
Det er også et problem, at produkterne er teknisk komplicerede og dermed vanskelige og tidskrævende at sætte op for selv professionelle installatører. For det tredje er der ofte problemer med den daglige funktion af solvandvarmere, hvilket betyder at brugeren skal tilse sin solvandvarmer mere, end man ønsker og har praktisk mulighed for, da det kan være vanskeligt at komme op på taget til solvandvarmeren.
Milliardmarked i vækst
På trods af de eksisterende produkters svagheder er europæernes behov for solvandvarmere enormt. De største markeder er nu Tyskland, Grækenland, Italien, Spanien og Framkrig. Aguasols forretningsplan er lagt an på at opnå en markedsandel på fem procent i 2014 og dermed nå en omsætning i nærheden af 100 mio. kroner årligt. Det europæiske marked forventes at vokse som følge af den øgede miljøbevidsthed i enkeltlande og EU. Desuden er der store markeder i Tyrkiet og Sydamerika, hvilket gør Aguasol til en forretning med mulighed for at vokse.
Vi har brug for samarbejdspartnere med penge på lommen til at finansiere den omkostningskrævende fremstilling af produkterne. Men vi forventer egentlig ikke, at det vil blive en stopklods eller specielt vanskeligt, fordi vores forretningsplan er så god og gennemarbejdet, at vi ikke kommer til at fremstå, som om vi står med hatten i hånden og beder om økonomisk støtte, men som en ny virksomhed der kan tilbyde seriøse investorer en lukrativ forretning på et meget stort og skalerbart marked endda inden for området vedvarende energi, siger Morten Fuur.
Udover adm. dir. Morten Fuur, udgøres stifterkredsen og ledelsen af civilingeniør Peter Egelund, industriel designer Peter Boldsen og VVS-manden Flemming Fogh. De fire personer dækker sammen med deres bestyrelse dermed stort set alle de kompetencer, der er nødvendige i en iværksættervirksomhed med vækstambitioner.
Mulig genvej til finansiering
Allerede i morgen, tirsdag den 2. november, får Aguasol et fingerpeg om, hvad danske investeringseksperter mener om Aguasols potentiale som investeringsobjekt, når de skal vælge årets nye danske miljøhåb ved begivenheden DM i Cleantech. Udover Aguasol skal ni andre virksomheder præsentere deres virksomhed og forretningsplan for et panel nedsat af Venture Cup og Erhvervs- og byggestyrelsen. Vinderen får lov til at deltage som den danske repræsentant ved de uofficielle verdensmesterskaber for cleantech-virksomheder i San Fransisco, Cleantech Open Idea Competition, i midten af november, hvor der er iværksætteruge i hele verden. Til dette arrangement ventes deltagelse af ca. 2.500 investorer.
Vi vil gerne have direkte adgang til tusindvis af investorer, da det vil kunne betyde, at vi kan tage en genvej til at finde en eller flere investorer, siger Morten Fuur. Men hvis vi ikke vinder billetten til San Fransisco, fortsætter vi i vores eget tempo med at finde de danske og internationale investorer, der kan se potentialet i vores opfindelse, vores team og vores salgsmodel sådan som det hele tiden har været vores plan.