Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Mange offentlige ledere føler sig ikke ordentlig rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt medarbejderne, viser en ny undersøgelse.

Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø. .

25.01.2016

CSR.dk

På offentlige arbejdspladser kæmper de ansatte med blandt andet nedskæringer, effektiviseringer og omstrukturereringer. Og når det hele bliver lidt for meget, er der langt fra altid hjælp at hente hos sin leder.

Det er nemlig kun 44 procent af de offentlige ledere, der i høj grad eller meget høj grad føler sig fagligt rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse, som Akademikernes Centralorganisation (AC) har foretaget blandt de medlemmer, der bestrider en lederstilling i den offentlige sektor, skriver Ugebrevet A4.

Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Af undersøgelsen fremgår det, at 45 procent af de 2.151 adspurgte offentlige ledere mener, at de i nogen grad er klædt på til opgaven, mens de sidste 11 procent mener, at de kun i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Mange med fagprofessionel baggrund
Og det skyldes ikke, at lederne ønsker at negligere opgaven. 95 procent af de offentlige ledere angiver nemlig, at det i høj grad eller meget høj er en vigtig del af deres opgave som leder at sikre et godt psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet samt Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), ligger en del af problematikken i den måde, offentlige ledere bliver rekrutteret på:

”De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse. Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting, siger Lotte Bøgh Andersen til Ugebrevet A4.

Samtidig peger hun også på, at den enkelte leder i den offentlige sektor har fået ansvaret for flere medarbejdere, hvilket kan forringe kvaliteten af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor mener Lotte Bøgh Andersen, at man i offentlig regi er nødt til at ansætte flere ledere, hvis man ønsker at forbedre trivslen.

Lederne føler sig også pressede
Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Kun 40 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad får tilstrækkelig hjælp og støtte fra deres egen nærmeste leder, mens 30 procent angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Læs også: ISS: Derfor kan mangfoldig ledelse betale sig

Og det er tankevækkende, mener Lars Qvistgaard, formand for AC.

”Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer”, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4.

-SSM

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Når handel skaber forandring

19.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solvogne skal hjælpe ukrainske familier med bæredygtig energi og vand

11.12.2024CSR.dk

Store danske virksomheder hænger lidt i menneskerettighedsbremsen

25.11.2024CSR.dk

Virksomheder er gode til måltal for kvinder i ledelse

20.11.2024Red Barnet

Sponseret

Børns rettigheder er med til at skabe en lysere og mere bæredygtig fremtid.

15.11.2024CSR.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

13.11.2024CSR.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

07.11.2024CSR.dk

Ligestilling af værnepligtige kræver kulturændring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams