Plakater skal være med til at højne medarbejdersikkerheden i GK Gruppen
I anledningen af Arbejdsmiljøugen vil GK Gruppen intensivere sit fokus på sikkerhedskulturen i Norden.
Den nordiske koncern GK Gruppen opererer i en branche med høj risiko for ulykker.
På tværs af Danmark, Sverige og Norge, hvor koncernen opererer i, prioriterer de derfor at fremme en virksomhedskultur, der skaber et sikkert og sundhedsfremmende arbejdsmiljø for alle deres medarbejdere og samarbejdspartnere.
Læs også: Alt for meget chikane og mobning på danske skibe
”I vores risikofyldte branche prioriterer vi en stærk sikkerhedskultur og et sundt arbejdsmiljø. Vi arbejder derfor dedikeret og professionelt med konstant fokus på forbedringstiltag for at skabe et trygt og inkluderende arbejdsmiljø for alle. Målet er at opbygge tillid og tryghed blandt medarbejdere, kunder og leverandører, som sker gennem et systematisk og målrettet arbejdsmiljøarbejde,” siger administrerende direktør Jørgen L. Christensen.
Fælles arbejdsmiljøuge
Prioriteringen sker i forbindelse med den årlige, europæiske Arbejdsmiljøuge, hvor hundredvis af oplysningskampagner bliver stablet på benene for at gøre opmærksom på en sikker og sund arbejdsplads.
Hos GK Gruppen er der derfor fokus på risikokultur, værktøjer til risikovurdering, systematik for byggepladsbesøg og -rundering.
”Arbejdsmiljøugen er en tid, hvor vi samles som koncern for at fokusere på vores medarbejderes trivsel og sikkerhed. Det er vores ansvar at sikre, at alle har de rette værktøjer og viden. Denne uge er derfor en oplagt chance for at genopfriske og styrke vores fælles forpligtelse til et sikkert og sundt arbejdsmiljø,” siger Jørgen L. Christensen.
Læs også: Diversitet og inklusion på skoleskemaet på byggeuddannelserne
Som en del af forberedelsen har GK Gruppen blandt andet igangsat et initiativ med ti forskellige plakater, der skal påklistres skurvogne, afdelinger og øvrige arbejdspladser.
”Plakaterne bruger nudging til at opfordre medarbejdere til at reflektere over vigtigheden af et godt arbejdsmiljø. Ved at anvende nudging teknikker i kommunikationen sigter vi efter at påvirke medarbejdernes adfærd på en positiv måde og fremme en proaktiv sikkerhedskultur,”, siger regionsdirektør Lars Sjørring, der er idémager bag kampagnen.
- HCL