Procter & Gamble sætter nye bæredygtighedsmål

Forbrugsvaregiganten Procter & Gamble har netop annonceret en stribe målsætninger, der med 2030 som deadline skal gøre en positiv forskel for miljøet og samfundet, og skabe værdi for kunder og virksomhed.

Procter & Gamble vil gøre sin produktion mere miljøvenlig, bl.a. ved at udlede mindre CO2 og sænke sit vandforbrug, ligesom man vil opfordre til ansvarligt forbrug. Foto: P&G.

08.05.2018

CSR.dk

Med et par år at gøre godt med har den amerikanske forbrugsvareproducent Procter & Gamble (P&G) allerede nået størstedelen af sine bæredygtighedsmål for 2020, og derfor har selskabet nu offentliggjort planerne for et sæt nye, bredtfavnende mål, der skal opnås frem mod 2030.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Under overskriften “Ambition 2030” har P&G defineret en stribe forskellige målsætninger, der samlet set skal ”muliggøre og inspirere positive forandringer i miljøet og samfundet, og samtidig skabe værdi for selskabet og forbrugerne”, som det hedder.

Procter & Gamble har samlet sine ambitioner for 2030 i fire kategorier. Illustration: P&G.

P&G har inddelt sine ambitioner i fire kategorier:

  • Brands: Koncernens 20 leadership brands omfatter bl.a. Ariel, Fairy, Pampers, Head & Shoulders, Pantene og Always. Gennem 100 procent genanvendelig emballage skal de inspirere til ansvarligt forbrug, bane vejen for bæredygtig innovation og bygge tillid gennem transparens.
  • Forsyningskæde: P&G vil skære halvdelen af sin udledning af drivhusgasser fra produktionen og købe nok vedvarende energi til at dække fabrikkernes behov fuldstændig. Derudover vil man også source mindst fem mia. liter vand fra cirkulære kilder.
  • Samfund: P&G vil skabe ’transformative partnerskaber’, bl.a. med sigte på at begrænse mængden af plast, der ender i verdenshavene, beskytte skove, udvider genbrugsløsninger for hygiejneprodukter og beskytter vandressourcer verden over.
  • Medarbejdere: P&G vil uddanne og opfordre sine ansatte omkring bæredygtige praksisser i hverdagen, og indarbejde belønnings- og anerkendelsesmekanismer i sine bedømmelsessystemer.

”Forbrugerne forventer at de brands, de stoler på, leverer de bedste produkter og samtidig hjælper med at løse nogle af de mest komplekse udfordringer, vores planet står overfor. Vores globale tilstedeværelse, vores forståelse for de fem mia. forbrugere vi betjener, og vores innovationskompetencer giver os en unik evne til at gøre en positiv forskel”, siger P&G’s topchef, David Taylor.

Tidligere mål opnået, nye vil gøre en forskel
Procter & Gamble har som nævnt nået flere af de bæredygtighedsmål, man havde sat sig for 2020. Det inkluderer bl.a. på miljøfronten, hvor selskabet har reduceret sine drivhusgasudledninger med 16 procent siden 2010, skåret 27 procent af sit vandforbrug i produktionen siden 2010, og elimineret produktionsaffald til losseplads fra over 80 procent af sine fremstillingslokaliteter.

”Vores mål for 2030 bygger ovenpå vores hidtidige fremskridt og skal adressere to af verdens mest presserende miljømæssige udfordringer: begrænsede ressourcer og voksende forbrug. Vi har ikke alle svarene selv. Det er nødvendigt med partnerskaber og samarbejde for at skabe meningsfulde fremskridt og vores brands vil udvikle innovationer, som flytter ansvarligt forbrug til det næste niveau”, siger P&G’s Vice President of Global Sustainability, Virginie Helias.

Koncernens tilgang får rosende ord med på vejen fra Peter Bakker, der er direktør for World Business Council for Sustainable Development og rådgiver P&G i forretningsrelateret bæredygtighed.

Læs også: MillerCoors reducerer sit vandforbrug sammen med leverandørerne

”Deres strategi følger vores overbevisning om, at virksomheder vil opnå mere succes vil at være mere bæredygtige. Vi anerkender Ambition 2030-initiativet, som har potentialet til at skabe markante, positive globale forandringer for aktionærer, miljøet og samfundet”, siger han.

-AK

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams