Purpose marketing betaler sig
Det kan være en rigtig god idé for virksomheder at positionere sit brand på en god sag altså gøre brug af purpose marketing. Det mener Hanne Feldthus, klummeskribent på Bureaubiz.
Det er blevet kaldt hippieagtigt, og det har i lang tid ikke kunnet slå igennem i Danmark. Det handler om purpose marketing, som dækker over det felt, hvor virksomheder positionerer sit brand på en god sag.
Ifølge Hanne Feldthus, fast klummeskribent på Bureaubiz, er begrebet purpose marketing dog så småt ved at indfinde sig i bureaubranchen herhjemme. Virksomheder, der arbejder seriøst med purpose marketing, begynder at vise resultater, og ifølge industrikoncernen Unilever er det meget givende for brands at have formål, der rækker længere end som så:
Unilever, som har været trendsætter på området med Dove, som det mest berømte eksempel, meddelte i år, at de brands, som har et formål, der rækker ud over produktet, har dobbelt så høje vækstrater som de brands, de endnu ikke har fået med på purpose-vognen, skriver Hanne Feldthus på bureaubiz.dk.
Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport
En af grundene, til at fremtiden ser lys ud for purpose marketing, er, at forbrugerne gerne vil vise verden, at de køber ind med hjertet og bakker op om en sag. Og det gør det ifølge Hanne Feldthus mere ligetil, hvis virksomhederne gør det nemt for forbrugerne, og hvis produktet er i orden.
Ifølge Hanne Feldthus kræver purpose branding engagement fra virksomhedens side, og hun mener ligeledes, at der skal ligge handling bag ordene:
Det handler om at opføre sig ansvarligt og bæredygtigt med den samme hånd og brande sig på det for at få dagsordenen til at sprede sig, konkluderer hun.
-KLZ