Q&A med Enacts Sandra Atler: FN’s Retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder – tendenser og udfordringer

Hvad er opnået i de syv år, der er gået siden vedtagelsen af FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv? Vi har bedt Sandra Atler, leder af Enact’s Human Rights and Business Practice Group skitsere de væsentligste tendenser og udfordringer.

Foto: Ben White/Unsplash.

08.10.2018

Signe Trier Hansen, CSR.dk

Der er gået syv år siden vedtagelsen af FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. De indebærer, at virksomheder skal tage aktivt hensyn til påvirkninger af menneskerettigheder i deres erhvervsaktiviteter. Med retningslinjerne fik myndigheder og virksomheder et sæt frivillige globale spilleregler for at sikre, at handel, investeringer og produktion sker under hensyntagen til menneskers rettigheder.

En af dem der var med til at bidrage til udarbejdelse af retningslinjerne, var Sandra Atler som i dag leder Enact’s Human Rights and Business Practice Group. Vi har bedt hende gøre status over udviklingen i de syv år der er gået. Har retningslinjerne haft en effekt, kan de styrkes og hvori består de væsentligste udfordringer?

Spørgsmål: Hvis du kort skal skitsere, hvad har vi så konkret opnået siden retningslinjerne blev vedtaget?

SA: De tre mest konkrete udviklingstendenser er: Først og fremmest er førende brands og selskaber begyndt at arbejde seriøst med at indføre processer til at undgå og håndtere negative påvirkninger af menneskerettigheder. Dernæst er det blevet nemmere for stakeholders at italesætte spørgsmål om menneskerettigheder og ansvarlig virksomhedsadfærd indbyrdes, fordi man har fået en fælles referenceramme, et fælles sprog. Der findes i dag en række fælles platforme, fora og andre muligheder, hvor forskellige stakeholders indgår i en langt mere nuanceret dialog om, hvordan man skal håndtere negative menneskerettighedspåvirkninger. Og endelig er flere stater begyndt at forholde sig, hvordan de via politiker og lovgivning kan sikre at virksomheder respekterer menneskerettigheder.

Når det er sagt, så vil jeg dog helt overordnet sige at trods de positive tendenser, så går udviklingen alt for langsomt. Enkelte stater har indført bindende krav til virksomheder om processer for nødvendig omhu i forhold til menneskerettigheder. Men det er nødvendigt ,at mange flere stater kommer ind i kampen ellers kommer vi til at vente mange år endnu, før vi ser en reel implementering af retningslinjerne  


Spørgsmål: Hvori består udfordringerne?


SA: En af udfordringerne er, at retningslinjerne er svære at navigere efter i praksis for de virksomheder som rent faktisk tager dem alvorligt og ønsker at respektere menneskerettigheder. De indeholder ikke tilstrækkelig konkret vejledning, specielt i forhold til, hvordan en virksomhed skal håndtere sine menneskerettighedsrisici. Samtidig er de nationale myndigheder heller ikke gode nok til at tilbyde vejledning. Konsekvensen er, at det bliver op til virksomhederne selv på et meget usikkert grundlag at vurdere, hvilke påvirkninger der er acceptable og hvilke der ikke er – til trods for at mange virksomheder ikke har den nødvendige ekspertise og kapacitet til at foretage den vurdering.  

Et eksempel: Du bliver opmærksom på en form for tvangsarbejde hos en underleverandør. Mange virksomheder oplever denne problematik og spørger sig selv, hvordan de skal håndtere det og hvilke indikatorer de skal opstille for fremskridt. På hvilket niveau er det absolut nødvendigt at se fremskridtefter en uge, 3 måneder, 6 måneder eller efter 1 år? Hvor går grænsen? Hvornår skal du bryde med din leverandør og hvordan sikrer du, at menneskelig ulykke ikke forværres på grund af dine handlinger?

Selvom god praksis og eksisterende værktøjer kan være med til at besvare disse vanskelige spørgsmål, ender mange virksomheder alligevel med at foretage vurderinger på egen hånd. Problemer med at opstille målbare indikatorer for fremskridt skaber stor frustration i mange virksomheder. Ultimativt er det  rettighedshaverne i frontlinjen der bliver ramt af konsekvenserne. 

Spørgsmål: Hvorfor er det så vanskeligt?

SA: Det er et spørgsmål med flere svar. Et svar er, at mange virksomheder simpelthen ikke har den relevante kapacitet i forhold til menneskerettigheder. Alle og enhver har en holdning til menneskerettigheder, men det gør altså ikke hvem som helst til menneskerettighedsekspert.  Og alt for ofte har den ansvarlige på virksomhedens menneskerettighedsområde ikke et stærkt nok mandat og gennemslagskraft internt i organisationen til at kunne rejse vanskelige problematikker. 

Dertil kommer, at mange virksomheder opfatter spørgsmål om menneskerettigheder som teoretiske eller ’bløde’ emner. Den opfattelse forstærkes af, at der i mange henseender mangler kvantitative metoder til at måle påvirkninger og mere præcist fastsætte de uacceptable niveauer for forskellige sektorer. Det er nemmere at forholde sig til miljømæssige påvirkninger, fordi de er lette at måle. Her ved du nøjagtigt, hvad der forventes. Du har en præstationsstandard og du har tal som beskriver din præstation over tid. 

Når det gælder menneskerettigheder, har du begge dele: både det der er målbart og det der er mere vanskeligt at måle. På nogle områder er det nemt at måle efter allerede accepterede standarder, fx indenfor helbred, sikkerhed og beskyttelse. Men på andre områder er der den her ’kløft/afstand’ i forhold til, hvordan man skal måle. Det betyder ikke, at det er umuligt – blot at det kræver en større indsats. 

Spørgsmål: Hvilke tiltag er nødvendige for at forbedre virksomheders ansvarlighed i forhold til menneskerettigheder?

SA: Vi har i høj grad brug for en Game Changer. Jeg mener, vi har brug for en ’GDPR’ for menneskerettigheder – altså en lov med en tyngde som den nye databeskyttelsesforordning. Jeg tror ikke på, at øget respekt for menneskerettigheder hos virksomhederne kan indføres via den bløde og frivillige vej. Jeg mener at lovgivningsmæssige krav om due dilligence  for menneskerettigheder er vejen frem – en duty of care for erhvervsaktørers påvirkninger på menneskers livsvilkår på tværs af landegrænser. Og staterne må nødvendigvis harmonisere indholdet af en sådan lovgivning, i hvert fald på europæisk niveau.   

Besøg Sandra Atlers Linkedin profil her

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

03.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny kønsbalancelov og ophævelse af ÅRL § 99 b: Hvad betyder det for kønsfordelingen i din virksomhed?

03.02.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Medarbejderinvolvering og ansvar er afgørende for bæredygtige landvindinger i Toms Gruppen

03.02.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

The Global Anti-Gender Movement: What can companies do?

24.01.2025CSR.dk

De superrige frygter konsekvenserne af ekstrem koncentration af rigdom og magt

20.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bliv klimaaktivist igennem dit kaffeforbrug.

17.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

NY CSR WHISTLEBLOWER AFTALE FOR FIRMAKAFFE

09.01.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka modtager diplom for Social Ansvarlighed

09.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea anerkendt som Europe's Diversity Leader 2024

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Introduktion til UN Global Compact Network Denmark

Vil du høre mere om Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet Global Compact, og har du interesse for, hvordan man kan komme i gang med at arbejde med ansvarlig virksomhedsledelse? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact og ESG-værktøjer og bliv klogere på hvad vi kan tilbyde din virksomhed!

Dato

05.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Understand the new ISO requirements on climate change

In February 2024, the International Accreditation Forum (IAF) and the International Organization for Standardization (ISO) published changes to several management standards, including ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001, ISO 22000 and ISO 55001, which means that certified companies must now take climate change into consideration.

Dato

05.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online