Rekordomsætning hos Røde Kors: Tydeligt, at klimahensyn fylder meget hos forbrugerne
Aldrig før har Røde Kors-butikkerne samlet solgt for så mange penge som i 2022, som dermed både sætter rekord på omsætning og på indtjening. ”Markedet for genbrug er i rivende udvikling,” siger chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg.
Skal vi have nyt, ser vi først, om ikke varen kan findes brugt. Det er tilsyneladende forbrugertendensen hos rigtig mange af os – en tendens, som sikrer Røde Kors Genbrug en rekordomsætning sidste år.
I 2022 blev der nemlig omsat for 281 millioner kroner i Røde Kors’ i alt 255 genbrugsbutikker fordelt over hele landet. Det er en stigning på 27 procent fra året før og den højeste omsætning nogensinde i Røde Kors’ genbrugshistorie.
Læs også: Sluk for strømmen og doner: Initiativ sikrer Røde Kors tocifret millionbeløb
På bundlinjen betyder det en indtjening på 100 millioner kroner, hvilket er 52 procent højere end i 2021.
”Tallene viser, at vores frivillige i butikkerne arbejder hårdt og målrettet for at sikre kunderne en god købsoplevelse, så de har lyst til at komme igen og igen. Og så betyder en større indtjening også, at vi kan støtte endnu flere nødhjælps- og sociale indsatser både i Danmark og internationalt, hvilket er kernen i Røde Kors’ arbejde. Vi ved, at det også betyder meget for kunderne, at det er det arbejde, de er med til at støtte, når de handler genbrug hos Røde Kors,” siger Tina Donnerborg, som er chef for Røde Kors Genbrug.
Tilpasser sig efterspørgslen
Hun vurderer, at det især er klimahensynet, som gør, at flere køber brugt først. Væksten i omsætningen er nemlig stort set den samme over hele året og viser ingen udsving, der kan tilskrives inflationen i andet halvår af 2022.
”Omsætningen er steget lige så meget i januar og februar sidste år som i oktober og november, hvor inflation og generelle prisstigninger virkelig kunne mærkes. Det er tydeligt, at vi er i en tid, hvor miljøhensyn og klimabevidsthed vejer tungt, når forbrugerne skal træffe valg,” siger Tina Donnerborg.
Hun mener også, at genbrug er kommet for at blive, og hun forventer yderligere stigning i omsætningen de kommende år.
Læs også: Røde Kors vil være en del af løsningen på klimakrisen
”For flere og flere er genbrug blevet førstevalg, og ude i butikkerne oplever vi også, at kundegruppen spænder bredere end for blot nogle år siden”, siger Tina Donnerborg og fremhæver Røde Kors-butikkernes evne til at omstille sig og tilpasse sig den efterspørgsel, der løbende kommer fra kunderne.
Det kan være i forhold til eksempelvis byggematerialer, hvor flere afdelinger nu også sælger byggegenbrug. Derudover åbner Røde Kors Genbrug en webshop 1. maj, som skal gøre jagten på genbrugsguld tilgængelig for alle, uanset hvor i landet, man bor, og hvornår man har tid til at handle.
”Markedet for genbrug er i rivende udvikling, og der er ingen vej tilbage – heldigvis,” siger Tina Donnerborg.
- HCL