Rema 1000 sælger færre kalorier uden at tabe omsætning
Dagligvarebutikker kan spille en vigtig rolle i kampen mod overvægt, viser et projekt mellem Kræftens Bekæmpelse og Rema 1000. Og det uden at miste omsætning.
Dagligvarekæden Rema 1000 har hverken tabt omsætning eller kunder, efter butikken har taget forskellige tiltag i brug for at regulere på kaloriesalget.
Som en del af projektet ’Let indkøbet’, der er gennemført som et samarbejde mellem supermarkedskæden og Kræftens Bekæmpelse, har Rema 1000 fokuseret på at sælge mere mayonnaise med mindre olie, mere frugtyoghurt med mindre sukker og flere liter letmælk end sødmælk.
Læs også: Stark vil øge mænds opmærksomhed på kræft
Derudover har butikken også hanket op i egne varer og ændret opskrifterne på en række Rema-produkter, så de i dag indeholder færre kalorier. Dermed har de påvist, at supermarkeder selv kan være med til at forebygge overvægt og følgesygdomme som eksempelvis kræft.
”47 procent af danskerne er overvægtige, og problemet er stigende”, siger Gitte Laub Hansen, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse.
”Det ville få effekt på forekomsten af overvægt i befolkningen, hvis resten af fødevarebranchen også satte sig for at spare fem procent på salget af kalorier”, fortsætter hun.
Færre kalorier uden økonomisk tab
De fem procent projektchefen henviser til, er det antal, det er lykkedes Rema at spare på kaloriesalget alene i 2015. Antallet er set i forhold til årets salg i kroner og øre – Remas kaloriesalg er altså steget mindre end den økonomiske omsætning.
Sidste års kaloriebesparelse svarer til en besparelse på 27,3 milliarder kalorier - som altså ikke har kostet supermarkedet en krone.
Læs også: Nordens første videncenter om madspild er åbnet
Det er man så tilfredse med i Rema 1000, at man fortsat vil ændre på opskrifterne til egne madvarer i fremtiden:
”Kunderne reagerede ikke, da vi fjernede kalorier fra vores varer. Det skyldes, at vi sørgede for, at ændringerne ikke gik ud over smag og udseende. Faktisk er det lykkedes os at forbedre kvaliteten af nogle varer, uden at det er gået ud over prisen”, siger Anders Rene Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.
Projekt ’Let indkøbet’
- I projektet har Rema 1000 arbejdet med tre forskellige værktøjer for at få kunderne til at købe mere kaloriefattigt:
- ’Reformformulering’, der handler om at ændre opskriften på forarbejdede fødevarer. Det mest benyttede tiltag.
- ’Shelf management’, hvor fokus ligger på at udnytte hyldepladsen, så den understøtter det salg, butikken ønsker.
- Tilbudsaviser, hvor man påvirker salget gennem gode tilbud.
Kilde: Kræftens Bekæmpelse.
Nyt redskab: kalorieregnskabet
Kræftens Bekæmpelse har i forbindelse med projektet udviklet redskabet ’Kalorieregnskabet’, der har gjort det muligt for Rema 1000 at overvåge sit salg af kalorier. Kalorieredskabet er blevet indarbejdet direkte i dagligvarekædens datasystemer.
Gitte Laub Hansen understreger dog, at det ikke er et enkelt tiltag alene, der har medført de positive forandringer:
”Den store effekt skyldes en helt ny måde at drive forretning på. Rema 1000 har ændret hele tankegangen i virksomheden i retning af, at de gerne vil tage et medansvar for folkesundheden, og så er det fantastisk at se, at det kan faktisk gøres uden at tabe salg”, siger hun.
Læs også: Cirkulære tanker fra bæredygtige brand
Projekt Let indkøbet er støttet af TrygFonden og gennemført i samarbejde med forskere fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet. Læs hele rapporten om projektet her.
-CHM