Roadmap giver overblik over bæredygtighedsrejsen

Sustainable Brands har udviklet et såkaldt Transformation Roadmap, der skal føre virksomheder fra basal compliance til gennemført bæredygtighed. CSR.dk har mødt en af hovedmændene bag roadmappen, Dimitar Vlahov, for at høre om værktøjets muligheder.

"Med de fem niveauer og fem områder, så er den både grundig og enkel, og samtidig meget bred i sin tilgang til at måle fremskridt, med praktiske råd lige fra topledelse til nuts ’n’ bolts”, siger Dimitar Vlahov om roadmappen. Foto: Sustainable Brands.

20.08.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Roadmappen er nu ved at finde fodfæste blandt både SB’s medlemmer og andre virksomheder. CSR.dk har mødt en af hovedmændene bag værktøjet, Director, Knowledge & Insights for SB, Dimitar Vlahov, for at høre om baggrunden for det, hvordan det virker, og hvilke muligheder, der kan give en virksomhed.

Roadmappens forholdsvis enkle opbygning skal gøre den tilgængelig for virksomheder af alle størrelser og i alle brancher..

Som Dimitar Vlahov selv peger på i et blogindlæg i The Guardian, så er bæredygtighed svært. Med sin opbygning som et håndgribeligt redskab til omstilling i fem niveauer, fra konventionelt firma og op til bæredygtigt brand, sigter roadmappen mod virksomheder af alle størrelser og i alle brancher, forklarer han.

”Man skal se roadmappen som en guide, der er meget hands-on i sin opbygning. Med de fem niveauer og fem områder, så er den både grundig og enkel, og samtidig meget bred i sin tilgang til at måle fremskridt, med praktiske råd lige fra topledelse til nuts ’n’ bolts”, siger Dimitar Vlahov.

Fra sit udgangspunkt anbefaler Dimitar Vlahov, der for nyligt har talt for Sustainable Leadership Network, selvsagt gerne ressourcer fra Sustainable Brands’ omfattende katalog, men fordi roadmappen i høj grad er rettet imod intern bedømmelse, så er virksomhedens egne løsninger i den grad også relevante.

En afgørende forudsætning for, at en virksomhed kan få succes med roadmappen er nemlig, at organisationen (ledelsen) er bevidst om sit udgangspunkt, og om hvor man gerne vil hen.

”Det er der en del virksomheder, som godt ved, men som ikke desto mindre er usikre på, hvad de skal gøre i praksis. Så er der dem, der ikke ved, hvad de næste skridt er; som er ‘lost in the landscape’ og har svært ved at se, hvor de skal sætte ind. Og endelig er der dem, der synes de gør nok, enten fordi de er det, jeg kalder ’uskyldigt uvidende’, eller fordi de overser fordelene ved at løfte sig yderligere”, forklarer Dimitar Vlahov.

”En virksomhed må starte med at spørge sig selv, om den har et purpose, og om det kan gøre en positiv forskel i forhold til verden omkring den, hvad enten det er miljømæssigt, socialt eller politisk”, fortsætter han.

Økonomisk gevinst, fælles opgave
At rejsen fra niveau 1 til 5 er lang og kan virke overvældende, er man meget bevidste om hos SB, understreger Dimitar Vlahov. Derfor arbejder man for tiden også på en rapport om de finansielle aspekter (RoI) omkring bæredygtighed, som – håber man – kan vise de økonomiske fordele i at investere i sit fodaftryk og sin effekt på samfundet.

I den forbindelse peger Dimitar Vlahov på, at roadmappen ikke som sådan skal ses som en metode til at styrke selve éns brand, men snarere det, den er; en praktisk guide, der kan inspirere til intern refleksion og få virksomhederne til at se mere holistisk på betydningen af at agere ansvarligt. Og måske også være mere åben omkring sine egne mangler.

”Bæredygtighed er en fælles opgave, ikke mindst på de højere niveauer, og en opgave, som i høj grad kalder på samarbejde og partnerskaber. Eksempelvis et vigtigt område som cirkulær økonomi – det er der ingen, der kan få succes med alene”, understreger han.

Blandt de større danske virksomheder, der har arbejdet med roadmappen, fremhæver Dimitar Vlahov ingrediensproducenten Chr. Hansen, der i starten af året blev udråbt som verdens mest bæredygtige virksomhed på WEF-topmødet i Davos, og som har formået at lave en god forretning ud af bæredygtighed.

De befinder sig aktuelt på niveau 4 (Emerging Leader), og vil gerne tage det sidste (svære) skridt op til niveau 5, hvor der i øvrigt er forholdsvis tomt lige nu. Da Dimitar Vlahov sammen med Kevin Hagen, der er ESG-chef i databeskyttelsesselskabet Iron Mountain, for et års tid siden for første gang løftede lidt på sløret for roadmappen, mente man endnu ikke, at der findes en virksomhed på niveau 5.

På opfordring fra CSR.dk pegede Vlahov dog på tøjmærket Patagonia, der gør meget ud af sit virksomhedsmæssige ansvar og arbejde med bl.a. græsrødder, som en aktør, der ”måske” befinder sig på topniveauet.

I takt med at flere virksomheder arbejder sig op gennem roadmappens niveauer, så fortsætter arbejdet med selve guiden også. Som et eksempel fremhæver Dimitar Vlahov FN’s Verdensmål som et element, man gerne vil inddrage i modellen, selvom det ikke er uden udfordringer.

Læs også: Coop er kongen af bæredygtige brands

”Mange amerikanske virksomheder er langt fremme, når det kommer til at bruge dem i kerneforretningen, men nok ikke så langt fremme, som her i Danmark. Målene kan godt virke lidt overvældende for nogle firmaer, specielt de mindre, så der er en vigtig opgave i ikke at gøre guiden for kompliceret”, slutter han.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Bilproducenter vender elbilen ryggen trods mange års indsats

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

17.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Dansk Wilton Drives Innovation and Industry Change Through Certification

17.04.2025CSR.dk

Global klimaaftale for skibsfart: FN-landene vil være CO2-neutrale i 2050

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online