05.03.2020 | Strategi & ledelse
Sådan udvikler SDG Action Manager din virksomheds Impactstrategi
Indhold fra partner Hvad er dette?
- Uden hjælp fra virksomheder når vi aldrig at indfri FN’s 17 Verdensmål. Og uden de rette værktøjer og fælles benchmarks, kan det være vanskeligt for virksomheder at måle og dokumentere impact. Derfor lancerer B Lab i samarbejde med UN Global Compact nu SDG Action Manager.
Vi har kun 10 år tilbage til at indfri FN’s 17 Verdensmål – et globalt fælles initiativ, der har til formål at skabe en delt og holdbar rigdom for alle. Det betyder, at vi alle må tage ansvar. Visionerne bag FN’s Verdensmål kalder på en dyb transformation. Virksomheder skal ikke blot deltage, virksomheder skal lede. Det betyder et skifte i måden, vi måler på virksomheders performance og impact. Verdensmålene skal inkorporeres i virksomhedernes DNA, det skal ind i kerneforretningen.
Brug SDG Action Manager til at udvikle din virksomheds Impactstrategi
Indsigter fra B Lab og UN Global Compact har vist, at selvom virksomheder har stort fokus på FN’s Verdensmål, mangler de værktøjer og en fælles retning. Hvor skal man starte, og hvad kan man gøre før det reelt gør en positiv forskel?
Der er allerede værktøjer på markedet, der hjælper virksomheder med at rapportere på deres bidrag til FN’s Verdensmål, og der findes how-to-guides for specifikke praksisser, der er tilknyttet FN’s Verdensmål. Men ingen gør begge. Før nu.
Med SDG Action Manager fylder vi en væsentlig kløft ved at tilbyde en gratis onlineplatform, som giver et 360-gradersperspektiv og mulige forbedringspotentialer. Værktøjet indeholder udvalgte spørgsmål fra B Labs B Impact Assessment, der relaterer sig til FN’s Verdensmål, suppleret af performance- målinger fra UN Global Compacts 10 principper og input fra eksperter i ansvarlig virksomhedsførelse, civilsamfundet, FN og forskning. Blandt andre har Dansk Institut for Menneskerettigheder kommet med input til SDG Action Manager.
Emmanuel Faber, CEO for Danone fortæller, at de vil bruge SDG Action Manager for at følge med i Danones impact på Verdensmålene: "We have recognized the important role that the tool can play in aligning business on a common measurement and encouraging action towards the SDGs. We will use the tool to tangibly understand our own impact and continue our efforts to contribute positively to the SDG targets," fortæller han i et interview med amerikanske Wall Street Journal. Et globalt værktøj for global impact SDG Action Manager består af 17 moduler.
Man starter med et baseline-modul og forsætter derefter fra Verdensmål 1 (Afskaf fattigdom) til Verdensmål 16 (Fred, tetfærdighed og stærke institutioner). På grund af dens tværgående natur er Verdensmål 17 (Partnerskaber for handling) inkorporeret i alle moduler.
Virksomheder er ikke forpligtet til at udfylde alle moduler. Man starter med baseline-målingen, hvorefter man selv prioriterer sine Verdensmålsindsats med fokus på de specifikke Verdensmål, der har størst impactforbedringspotentiale. Hvert modul tillader en holistisk performancevurdering på FN’s Verdensmål.
SDG Action Manager måler på virksomheders forretningsmodel, drift, supply chain og risikoområder. For at hjælpe virksomheder med at forbedre sin performance, måler SDG Action Manager på både kvalitative og kvantiative data, som til sammen udgør SDG-scoren.
Efterhånden som flere virksomheder vil tage del i indsatsen, vil SDG Action Manager gøre det muligt at benchmarke performance og sammenligne med andre, lignende virksomheder.
Spørgsmålene i SDG Action Manager inkluderer guides, definition og links til ressourcer, som hjælper virksomheder med at foretage meningsfyldte handlinger og forbedre sin performance. Det er også muligt at sætte virksomhedsmål og tracke på fremdriften.
Med SDG Action Manager er det muligt for virksomheder – store som små – at identificere og måle på de Verdensmål, hvor virksomhederne kan rykke mest. Værktøjet måler på virksomheders positive og negative impact på specifikke Verdensmål. Dernæst inviterer SDG Action Manager til handling gennem konkrete handlingsmuligheder, virksomheder kan sætte i gang nu og her. Den gør det muligt for virksomheder at:
- Finde sit startpunkt: SDG Action Manager gør det muligt for virksomheder at måle på, hvilke specifikke Verdensmål virksomhederne har den største indflydelse på – både positivt og negativt.
- Sætte mål og måle på forbedringer: Vi har kun 10 år tilbage til at indfri verdens vigtigste dagsorden. Ved at anvende værktøjerne i SDG Action Manager er det muligt for virksomheder at måle, sætte mål og visualisere fremgang.
- Blive en del af bevægelsen: B Lab og UN Global Compact inviterer til at blive en del af en global bevægelse af pioner- virksomheder, der arbejder på at skabe en bedre verden for planet og population i 2030.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal gøre det samme som fx Danone og bruge SDG Action Manager, bør du give det et forsøg. Det er gratis at anvende, og hvis du allerede har udfyldt noget af The B Impact Assessment, vil du se, at nogle af spørgsmålene i SDG Action Manager allerede er udfyldt.
Læs den originale artikel her.
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner